در حالی که در گذشته محتوای ترانه‌های ما مضامینی از امید و عشق و قهرمان پروری را در خود جای داده بودند، اما امروز محتوای اکثر ترانه‌ها به سمت سیاه‌نمایی و اغراق و حرف از خیانت و جدایی است.

باشگاه خبرنگاران - زهرا اسکندری؛ از گذشته تا امروز موسقی یک انتخاب برای فارغ‌ شدن از مسائل روزمره و کسب آرامش که گاه لابه‌لای شلوغی شهر گم می‌شود بوده است.

برخی از ترانه‌های قدیمی با محتوای و عمق خود ترانه از دل مشغولی‌های زمینی که به آسمان و یاد خدا می‌برند. فاصله ترانه‌هایی که در دوران اوج پاپ و راک و امروزه رپ به مردم ارائه می‌شود با همان ترانه‌های قدیمی زمین تا آسمان است. دیگر وصف یار شیرینی غم هجران و عاشقانه‌ها مثبت جای خود را به تنهایی بی‌دفایی و زندگی به هدف داده‌اند.

شاید هجوم این طرز فکر برگرفته‌ از استقبال مردمی یا روحیه ترانه سراها یا خداست خود خوانندگان برای متفاوت بودن است (ما) آنچه که وزیر ارشاد فرهنگ اسلامی در اختتامیه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر از هنرمندان درخواست کرد ترویج امید و شادی به مردم در آثارشان بود ولی هم در آثار موسقیایی و هم فیلم‌هیا سینمایی همچنان غلو و سیاه نمایی در ترسیم یک حالت روحی یا مشکل اجتماعی وجود دارد.

در نهایت باید دید این نزول ادبی، سطحی نگری و توصیفات تکراری که درعاشقانه‌های ما وجود دارد هجوم تیر کدام فرهنگ مهاجم است که هنوز برای مداوای آن اندرخم یک کوچه‌ایم ، علاج این سوء تغذیه فرهنگی‌مان را کدام ارگان یا مقام مسئول بر عهده می‌گیرد تا احساس مطلوب ادبیات گذشته دوباره به قلب مردم ما سوق داده می‌شود. به همین بهانه با چند نفر از هنرمندان این عرصه به گفتگو پرداخته‌ایم:

خواننده با انتخاب شعر سیاه مقصر است 

حمید حامی خواننده پاپ در خصوص تغییرات مضمون و محتوای ترانه‌های قدیمی از ترانه‌های دو دفه اخیر گفت: ترویج یک طرز تفکر و نوع ترانه‌های یک ترانه‌سرا با توجه به سلیقه و فرهنگ اوست و او هم در جامعه ما زندگی می‌کند. اگر سمت و سوی افکارش به طرف دروغ و جدایی و عشق‌های پولی می‌رود به خاطر مشاهده چیزی است که وجود دارد .

وی در ادامه گفت: موضوع سانسورهایی که بعد از انقلاب در ادبیات و خصوصآً اجتماعی به وجود آمده تاثیر مستقیمی بر جهت‌گیری ترانه‌ها سمت عاشقانه‌های منفی و نفرین و لعنت داشته و دوری و جدایی موضوعات فراگیر ترانه‌ها شده است.

حامی از نقش خوانندگان در این زمینه تصریح کرد: وقتی یک خواننده شعری سیاه انتخاب می‌کند پس او هم مقصر در این امر است و همه ما می‌دانیم که لعن و نفرین چه میزان انرژی منفی دارد و در نهایت به خود فرد باز می‌گردد به همین سبب من در آثارم از رفتن و جدایی گفته‌ام اما تا جایی که بتوانم این موارد را کمتر و به دیگران هم پرهیز از پرداخت به این موضوعات را توصیه می‌کنم.

فلسفه بهداشت شنیداری را در انتخاب موسیقی جدی بگیریم 

فرمان فتعلیان خواننده سبک تلفیقی در این خصوص بیان کرد: ترانه‌های امروزی با گذشته غیر قابل قیاس است. البته ما خوب و ماندگار هم داریم ام انگشت شمار و محدود است .

وی ادامه داد: یک ترانه‌سرا باید در همه‌ی زمینه‌ها و موضوعات توانایی سرودن داشته باشد در کنار پرداخت به موضوعات عاشقانه نگاه کلی و متفاوت به مسائل اجتماعی و توجه به روحیات افراد جامعه داشته باشیم.

فتعلیان محتوای برخی ترانه‌ها را سخیف دانست بیان کرد: به تازگی با فلسفه‌ای آشنا شده‌ام که بهداشت شنیداری مهم در موسیقی و هم در ترانه باید باشد در غیر این صورت مغز را کثیف و گوش را تخریب خواهد کرد. خوانندگان و ترانه سراهای ما با نگاهی کلی متوجه می‌شوند که باید روال موسیقی غمگین و ترانه‌ها ناامیدانه به امید نشاط سوق داد.

ترانه‌هایمان برگرفته از شرایط اجتماعی است

وحید تاج خواننده سنتی در خصوص محتوای ترانه‌ها و برداشت خود از علت استفاده از این تعابیر گفت: این نوع سبک هم یک ژانر است و در واقع اگر تلخی و جهت‌گیری‌های متنی در عاشقانه‌ها وجود دارد به جهت مسائلی است که وجود دارد و شاید یک تلنگر و اعتراض به رفتارهای خودمان است.

وی ادامه داد: در موسیقی پاپ آهنگسازان نقش مؤثری در ترغیب خوانندگان در طرح و استفاده از موضوعات دارند و فکر می‌کنیم تغییر این فضا را بر یک حرکت جمعی و اجتماعی برای تغییر رفتارمان صورت گیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار