مجری برنامه مذهبی باید در مهمترین موضوع زندگی انسان‌ها یعنی «خدا» با مردم پیوند خورده و دارای ویژگی‌های مشترک و با نوع برنامه باشد.

ندا ملکی مجری برنامه «آفتاب شرقی» در خصوص محتوا و ویژگی‌های اجرا در برنامه‌های مذهبی و معارفی در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، گفت: برنامه‌ی «آفتاب شرقی» یک برنامه اذان‌گاهی در شبکه‌ی یک سیما است و در یک برهه‌ی زمانی و در سال‌های 87 تا 89 یعنی حدود سه-چهار سال پیش پربیننده‌ترین برنامه معارفی اذان‌گاهی لقب گرفت. در این برنامه از موضوعات مختلف مذهبی صحبت می‌شود. قبل از این، برنامه بصورت مجری محوری کار می‌شد، اما در حال حاضر تبدیل به یک برنامه‌ی گفتگو محور شده است.

وی ادامه داد: اکنون برنامه‌های مذهبی، گفتگو محور هستند و اگر به سمت مجری محور شدن با گنجاندن آیتم‌های مختلف و همچنین نگاه‌های تازه حرکت کنند برنامه هایی با سبکی نو تولید خواهد شد. برنامه‌های مذهبی همیشه شبیه بهم هستند، یعنی گفتگو محورند. بنابراین برای  برنامه‌های مناسبتی و مذهبی، نیاز به یک تحول و انقلاب داریم که این موضوع، نیازمند است تا یک نفر پرچم دار آن بوده و با آسیب‌شناسی‌های لازم، اقدامات بعد از آن‌هم صورت بگیرد تا بتوانند مردم را پای گیرنده بنشانند.

ملکی اظهار داشت: در حال حاضر در جنگ رسانه‌ای و مطرح شدن بحث‌های اعتقادی و معارفی، شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف ماهواره‌ای، اعتقاد نشانه گرفته‌اند، اعتقادی که جزء زندگی مردم است. بنابراین اگر باور درست شود، ارزش‌ها نیز رنگ می‌گیرنتد و این مستلزم آن است تا ببینیم برنامه‌های معارفی، چه رویکردی داشته و چگونه به هدایت فکری و اعتقادیشان پرداخته می‌شود.

وی افزود: از ملزومات یک برنامه مذهبی، وجود یک تهیه‌کنندهِ خلاق و صاحب فکر و همچنین حضور نویسنده‌هایی که به ارتقای برنامه‌ی کمک کننده، است. از موارد مهم دیگر بحث بودجه است. اگر بودجه‌ای که برای برنامه‌های اجتماعی وجود دارد برای برنامه‌های معارفی هم در نظر گرفته شود، تغییرات محسوسی را شاهد خواهیم بود. در این بین از نوع دکور نباید غافل شویم. دکور برنامه‌های مذهبی باید از مطلوب‌ترین و شیک‌ترین دکورهایی باشد که در سازمان کار می‌شود.

ندا ملکی بیان کرد: 2 مؤلفه‌ی اصلی برای برنامه‌های مذهبی وجود دارد که عبارت‌اند از: «1-ساخت برنامه 2-محتوای برنامه» که مورد سومی را هم می‌توان به آن اضافه کرد و آن بحث اجرایی و آن کسی است که سکان‌دار این جریان بوده و در انتها به مدیر گروه وصل می‌شوند . اگر رتبه‌بندی‌ها، بر اساس شایستگی‌ها صورت بگیرد مانند انتخاب مجری و آیتم و اگر تهیه‌کننده، خوش‌فکر، دلسوز و کار بلد باشد، احساس دین و مسئولیت می‌کند که این خود نوعی تبلیغ است و با این شرایط به طور قطع روند مطلوب اجرا می‌شود.

ملکی ویژگی‌های اجرا در برنامه‌ مذهبی را اینگونه بیان کرد: اجرای برنامه‌ی مذهبی با انگیزه‌های فردی شخص، علاقه به شهرت و دیده شدن بر حسب استعداد فردی مرتبط است . اگر مجری در مهمترین موضوع زندگی انسان‌ها یعنی «خدا» با مردم پیوند خورد و این پیوند با علاقه آمیخته شود به طور قطع بازدهی بیشتر و بهتری خواهیم داشت. رسانه جای بسیار حساسی است و شخص مجری در رسانه باید دارای ویژگی‌های مشترک با نوع برنامه باشد.

وی ادامه داد: برنامه معارف حساس‌تر است. مجری باید به حرف‌های مستند، علمی و منطقی که می‌زند عمل کرده و خود را به دانش روز برساند و همین طور به مطالعات و مسائل مذهبی تسلط داشته و توانایی رو در رویی با کارشناس برنامه را داشته باشد و در صورت لزوم وارد بحث شده و علم گفتگو و اظهار نظر را داشته باشد.

ما باید جای حرف زند راجع به موضوع‌‌های ریز مذهبی و فرصت‌ دادن به مجری را در برنامه‌ها داشته باشیم ضمن اینکه رسانه‌ی ملی، رسانه دینی است و مجری برنامه مذهبی باید توانایی اجرای برنامه‌های غیر مذهبی را نیز داشته باشد و برعکس این موضوع هم وجود دارد، یعنی یک مجری برنامه‌‌ی غیر مذهبی باید دارای اطلاعات دینی باشد بنابراین جداسازی، مفهوم عقلانی ندارد.

ندا ملکی در پایان خاطرنشان کرد: یک تهیه‌کننده، هدایت‌گر فکری برنامه است و باید دغدغه‌ی ساخت یک برنامه‌ی خوب دینی را داشته و از منابع فکری خوب بهره‌‌مند باشد تا بتواند یک برنامه‌ی خوب مذهبی و دینی را ارائه دهد و همچنین مجریان کارشناسان برنامه‌های معارفی باید در دانشگاه‌ها بر اساس شایستگی و ویژگی‌هایی که رسانه می‌طلبد شناخته و معرفی شوند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.