مذاکرات فشرده ایران و گروه 5+1 برای دستیابی به توافق هسته‌ای در جریان است و وزیرخارجه روسیه نیز حساسیت بالای این دور از مذاکرات را تأیید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسوشیتد پرس، ایران و شش قدرت جهان روز پنجشنبه به مرحله نهایی گفتگوهای طولانی مدت با هدف محدود کردن برنامه هسته ای تهران در ازای کاهش تحریم ها، نزدیک می‌شوند. بنا بر اعلام این آژانس خبری، طرفین قصد دارند تا سی ام ماه ژوئن به یک توافق دست یابند؛ ولی با توجه به این که کمتر از چهار هفته زمان باقی مانده است، برخی از مذاکره کنندگان اعلام کرده اند ممکن است گفتگوها به پس از این تاریخ کشیده شود.


اسوشیتد پرس افزود: هر گونه توافق به حدود یک دهه تلاش های بین المللی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران که می توان از آن برای ساخت تسلیحات استفاده کرد، پایان خواهد داد. تهران هر گونه علاقه به تسلیحات اتمی را تکذیب می کند ولی خواهان پایان یافتن تحریم های بین المللی است.


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، که روز پنجشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد، در اظهاراتی که به وسیله خبرگزاری های روس منتشر شد، اعلام کرد مسکو به سختی تلاش می کند به توافقی که مدتهاست پیش بینی می شود، کمک کند. لاوروف از دیگران خواست به دستیابی به راه حل تا تاریخ مورد توافق کمک کنند. تاس به نقل از لاوروف افزود: «گفتگوها وارد مرحله نهایی شده است و ما مطمئن هستیم لازم است طرفین به منظور تابعیت از چارچوب سیاسی که پیشتر در مورد آن توافق شده است، درباره همه مسائل فنی به توافق دست یابند.»


گفتگوهای روز پنجشنبه در وین با حضور مقامات ارشد ایران، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان و پس از نشست های یک روزه کارشناسان انجام می شود.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار