مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: تلفات به صورت روانآب و فرسایش خاک در آبیاری بارانی به حداقل می رسد و تهویه خاک با آبیاری بارانی به راحتی انجام می شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز افزود: پخش آب به وسیله باران مصنوعی در تمامی مزرعه با آبیاری بارانی امکانپذیر بوده در حالی که در آبیاری سطحی هر اندازه هم که دقت شود آبدهی ابتدای کرت ها و یا جویچه‌ها بیشتر از سایر قسمت ها است.

وی تصریح کرد: راندمان آبياری با روش بارانی در مناطق خيلی خشک و پُر باد به ميزان چشمگيری کاهش می يابد و عملکرد محصول در واحد سطح با آبیاری بارانی افزایش یافته و از نظر کیفیّت مرغوب تَر می شود.

دین پژوه ادامه داد: پخش شدن آب با آبیاری بارانی دلیلی برای مرطوب شدن هوای مجاور گیاه، باز شدن منفذهای برگ‌ها و درنهایت افزایش فعالیّت گیاه می‌شود.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: حذف شدن عملیات تسطیح و کاهش هزینه های آماده سازی اراضی را باید از مهم‌ترین محاسن آبیاری بارانی بدانیم.

وی افزود: آبیاری بارانی به دلیل امکانپذیر شدن آبیاری با عمق کم برای اراضی با بافت‌های بسیار سبک یا سنگین قابل توصیه است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۲:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
باسلام و تحيت .شهر اردل و روستاهاي منطقه رويگر در ٥كيلومتري رود خانه بهشت اباد قرار داردزمينعاي ديم زيادي داريم صنعت در منطقهىما وجود ندارد و مشكل بيكاري وجود دارد از مسولان اب خواهشمنديم اب اين رود را به زمينهاي ما انتقال دهند تا كشت ابي و باغ ايجاد نماييم.خواهش مي كنم پيگيري. فرماييد .توفيق روز افزون برايتان ارزومندم