دیوید پترائوس: تکیه بر اقدامات نظامی برای شکست داعش کافی نیست

رئیس سابق سازمان سیا اعلام کرد برای شکست دادن گروه تروریستی داعش در عراق، نباید تنها بر اقدامات نظامی تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ،"دیوید پترائوس"-- ژنرال بازنشسته چهار ستاره ارتش آمریکا و مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) --  درباره نحوه شکل گیری داعش در عراق و سوریه، و همچنین درباره تجربیات خود به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان با "چارلی رز" مجری شبکه بلومبرگ گفتگو کرد. 

پترائوس در پاسخ به سوالی درباره وخامت اوضاع در سوریه و عراق  گفت:« نگران کننده است و  این دشمن است که تعیین می کند کجا نبرد به پایان برسد.  شکست در رمادی، شکستی عملیاتی و راهبردی مهمی به شمار می رود."

وی ادامه داد: البته معتقدم دوباره رمادی پس گرفته خواهد شد و ما نیز در عراق، دوباره ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست می گیریم؛ اما  در این لحظات باید فکر کنیم چه کاری لازم است در حوزه نظامی و همچنین حوزه سیاسی انجام دهیم. 

مجری شبکه پرسید آیا داعش، تهدیدی برای آمریکا به شمار می رود؟
پترائوس گفت: داعش، آشکارا تهدیدی برای آمریکا، شرکا و هم پیمانان ما در گوشه و کنار دنیا و همچنین تهدیدی در سطح منطقه خاورمیانه به شمار می رود. تهدید این گروه، بدون شک فراتر از عراق و سوریه است.

پترائوس درباره مشارکت بیشتر آمریکا در جنگ با داعش گفت: لازم نیست راهبرد کاملاً متفاوتی داشته باشیم؛ بلکه باید داشته هایمان را بررسی کنیم و دریابیم کجا به تقویت نیاز دارد.
 
پترائوس همچنین درباره جنگ نیرو های عراقی با تروریست ها نیز اعلام کرد: می دانیم نیروهای عراقی اراده لازم را برای مبارزه دارند، مشروط بر اینکه رهبری و فرماندهی وجود داشته باشد و  بدانند از آنها حمایت می شود. 

وی ادامه داد: نیروهای عراقی کاملاً شکست نخوردند، بلکه عقب نشینی کردند تا دوباره در فرصت مناسب به جنگ بازگردند. 

پترائوس در پاسخ به سوالی درباره مشارکت نیروهای شیعه در جنگ با داعش، گفت:"قصد نداریم چنین کاری کنیم، مگر اینکه چاره دیگری نداشته باشیم و فرضاً این نیروها آخرین سد دفاعی برای حفاظت از بغداد باشند."

مدیر پیشین سازمان سیا درباره لزوم اعزام نیروهای خارجی به عراق و سوریه،  گفت:" نیروهای کشورهای همسایه نباید داخل عراق یا سوریه حضور داشته باشند، مگر اینکه قرار باشد منطقه حائلی در سوریه یا چیز مشابهی ایجاد شود."

چارلی رز گفت: اگر شهر حلب سوریه سقوط کند، چه خواهد شد؟
پترائوس گفت:« سقوط حلب، پیروزی عظیمی برای داعش خواهد بود. در جنگ ایدئولوژیک نیز هیچ چیزی به اندازه موفقیت عملی، اثرگذار نیست. "

چارلی رز گفت: برخی  می گویند اگر نیروهای آمریکایی کاملاً از عراق خارج نشده بودند، اکنون شکل گیری داعش را نظاره نمی کردیم. آیا با این نظر موافقید؟
پترائوس گفت: من، هوادار باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق بودم. البته می توان استدلال کرد باقی ماندن نیروهای آمریکایی می توانست از شکل گیری داعش جلوگیری کند. 

وی ادامه داد: تضمینی وجود ندارد که حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق، همه چیز را تغییر دهد. البته حضور این نیروها، قطعاً می توانست به افزایش آگاهی ما از منطقه منجر شود و زیرساخت های بهتر برای اقدامات کنونی و همچنین بسیاری امتیازات مثبت دیگر را در اختیار ما بگذارد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار