جمع آوری معتادان این محله برای ماموران منطقه یه یک عادت و برای معتادان نیز به یک تفریح و تغییر آب و هوا تبدیل شده است.

تاپ یک//شنبه ساعت19///محله‌ای که غرق در اعتیاد و نیازمندی یاری است
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از 22 منطقه شهرداری تهران امروز سری به منطقه 12 زده‌ایم، محله‌ای قدیمی که در مرکز پایتخت واقع شده است، این منطقه به لحاظ دسترسی از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان حافظ، از جنوب به خیابان شوش و از شرق به 17 شهریور محدود می‌شود،‌ منطقه‌ای قدیمی با مساجد و امامزاده‌ها، کلیسا و کنیسه‌های مختلف و دیدنی که به سبب وجود همین مراکز و بناهای تاریخی که به یک منطقه گرانقدر از نظر میراث فرهنگی تبدیل شده است.

*منطقه12 و پیشینه تاریخی آن

در گذشته‌ای نه چندان دور بافت تاریخی این منطقه زبانزد عام و خاص بود، محله‌ای که با آثار تاریخی متنوع که یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت به حساب می آمد، اما متاسفانه با تغییرات زیادی که در این منطقه مخصوصا برخی محلات آن روبه رو هستیم، شرایط به وجود آمده ایجاب می‌کند، برخی از افراد عطای دیدن آثار قدیمی و گشت و گذار در این حافظه تاریخ را به لقای آن بخشیده و ترجیح  می‌دهند از خیر دیدن بناهای تاریخی موجود در منطقه بگذرند.

یکی از محلات قدیمی منطقه،  که در گذشته به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین و البته بهترین محله‌های تهران و منطقه به شمار می آمد اما امروزه به یکی از محلات پر آسیب شهر تبدیل شده است.

*کوچ قدیمی‌ها از محله

 
پس از کلی پرس و جو سرانجام وارد محله شدیم محله‌ای به ظاهر آرام با بافتی فوق العاده فرسوده و قدیمی و چند  مغازه در دو طرف خیابان که صاحبان آن‌ها مقابل دکان‌هایشان نشسته و به گذر عمر نگاه می‌کردند، محله‌ای با کوچه‌های تنگ و مخروبه و حضور معتادان در آن‌.

در گفت‌وگو با شهروندان محله متوجه شدیم تقریبا از 100 خانه‌ای که در آن محله وجود دارد، بالغ بر 70 خانه‌ای برای خرید و فروش و مصرف مواد مخدر وجود دارد و 30 خانه دیگر مهاجرانی هستند که به سبب میل و رغبت به زندگی در پایتخت به تهران و این محله کوچ کرده‌اند. البته در ادامه متوجه شدیم که صاحبان اصلی خانه ها، املاک خود را اجاره داده و حاضر به زندگی در چنین خراباتی نیستند و تنها ماهانه برای دریافت اجاره بها به این محله می آیند.

*پارک‌های محله مکانی برای ارضای اعتیاد معتادان

با توجه به تعداد زیاد فضای سبز که در این محله وجود دارد، متاسفانه به جای استفاده شهروندان از این مکان برای گذران اوقات فراغت، این فضاها، به مکانی اختصاصی برای ارضای اعتیاد معتادان تبدیل شده است و هیچ فردی به غیر از برای تهیه مواد و یا مصرف آن در فضاهای سبز حاضر نمی‌شود.

 
در این محله متاسفانه شاهد حضور زنانی هستیم که سرزندگی و شادابی دوران جوانی را رها کرده و زندگی خود را با مصرف مواد مخدر می‌گذرانند.

* خاک سفید2 ؟!

به گفته اهالی محله پس از پاکسازی خاک سفید محله ای در شرق تهران این محله به عنوان پاتوقی برای معتادان بر سر زبان‌ها افتاد، محله‌ای که هنگام راه رفتن باید مراقب باشی تا مورد هجوم معتادان و زورگیران قرار نگیری، تعدادی از این شهروندان از حضور بیش از 2000معتاد در محله خبر می‌دادند، معتادانی که برای مصرف مواد اغلب از سرنگ استفاده می‌کنند، و به دلیل آلودگی‌های زیادی که از سرنگ‌ها، جان به جان در آن‌ها منتقل می‌شود اما جایی در مراکز باز پروری ندارند.

*از ارائه راه کار تا عمل کردن به آن راهی است بسی طولانی

البته برای جلوگیری و بهبود شرایط محله، شهرداری منطقه و مرکز پلیس، راه کار و پیشنهادهایی را ارائه داده است اما مسئولان محترم باور کنید تنها ارائه کار و برگزاری جلسات و همایش‌های نمادین برای مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه دردی از دردهای اهالی این منطقه دوا نمی‌کند.

آیا وقت عمل کردن به این پیشنهادها نرسیده است؟ چرا باید محله ای با این قدمت و آثار تاریخی اینگونه رو به تباهی برود؟ با توجه به سخنرانی‌ شهردار تهران در سال 84 تاکنون به این جمله که "زندگی را به بازار برمی‌گردانیم"، هنوز زندگی در این محله جریان پیدا نکرده و اهالی این محله تنها به گذر عمر فکر می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار