قابل توجه رسانه‌ای‌ها؛

سرقت‌های خبری در روز روشن/حبس در انتظار سارقان خبر

طی چندسال گذشته وقتی بحث قانون کپی رایت مطرح شد رسانه‌ها اقدام به فرهنگ سازی کردند اما به قول معروف از این قانون فقط اسم آن بر سر زبان‌ها افتاد و البته هیچ گاه از اجرای آن خبری به میان نیامد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، در کارهای فرهنگی هم، مانند سایر شغل‌ها انواع سرقت‌ها وجود دارد که تا کنون با وجود قوانین جزائی گویا کسی گوشش بدهکارآن‌ها نیست وچنانکه در عمل مشاهده می شود  برخی از مدیران سایت ها اعتقادی به قانون کپی رایت ندارند و به آن اهمیتی نمی‌دهند، به طوری که از سرقت ادبی، تصویری و مقاله گرفته تا سرقت خبری در روز روشن هیچ گونه کوتاهی نمی کنند و با شجاعت و البته گردن افرازی موارد سرقتی را بر روی خروجی سایت ها قرار می دهند و حکایت همچنان ادامه دارد ... در برخی موارد شاهد آن هستیم که  سرقت خبری از سایر موارد بیشتر چشم نواز شده است.

در همین راستا قانون پیش بینی‌هایی را انجام داده اما این قوانین به دلیل کلی گویی، چندان از جانب برخی خبرگزاری‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه‌ای هر گونه کپی برداری بدون اجازه تهیه کننده خبر یا ذکر نام منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی دارد که برای این نوع سرقت خبر یا مقاله جزای نقدی و حبس نیز تعیین شده است.

اما متاسفانه مدتی است شاهد رفتارها و برخوردهای خارج ازعرف و قانون برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری هستیم؛ سایت‌هایی که بدون زحمت قصد دارند مخاطبان بیشتری را از طریق مطالب داغ دیگر سایت‌ها جذب کنند.

باید بدانیم در اصول کار خبر نویسی و کپی خبر توسط یک سایت از سایت دیگر انصاف و قانون هر دو می‌گویند که با ذکر منبع اصلی، مشخص شود چه کسی زحمت تهیه خبر یا مطلب  اولیه را به عهده داشته است.

اما نکته قابل تامل این است که سبک خبر پر کردن  این چنینی در برخی از سایت‌ها آنقدر راحت شده که بدون تغییر حتی یک نقطه یا ویرگول یا ...و به شکلی مستقیم مطلب یا خبری را از سایتی برداشته و در سایت خود کپی می‌کنند آن هم بدون کوچکترین اشاره ای به منبع اصلی خبر.

البته نوع دیگری هم وجود دارد که کمی زحمتش بیشتر است و تبدیل به راه حلی برای فرار از قانون کپی رایت شده، در این نوع سرقت خبری با کمی تغییر در تیتر و لید، متن خبر کاملا کپی نمی‌شود تا نه عذاب وجدانی وجود داشته باشد و نه قانونی زیر پا گذاشته شود.

گفتنی است؛ از آنجا که تجربه نشان داده کاربران و مخاطبان دائمی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها با هوشیاری زیادی خبرها را می‌خوانند و تعقیب می‌کنند و با این گونه ترفندها به خوبی آشنایی دارند و این سبک کار کرد تنها شوک موقتی برای جذب کاربر است.

توصیه می‌شود مخاطبین این سخن و گردانندگان سایت‌های مورد اشاره که به ویژه در روزهای اخیر سایت باشگاه خبرنگاران را مورد لطف قرار داده‌اند و به دور از انصاف از مطالب آن به نام خود بر رتبه و کلیک سایتشان می‌افزایند، لااقل چنین مطالبی را نیز کپی کنند و درنظر داشته باشند که خودشان هم ممکن است هدف چنین سرقت‌هایی قرار بگیرند.

گزارش: کریمی صبا


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار