رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تعهدات طرف غربی پس از توافق ژنو درباره موضوعات مربوط به نفت ایران گفت: اختلافات در بخش‌‌های نفتی با غرب بر سر ریزه کاری‌هاست.

اختلافات در بخش‌های نفتی با غرب بر سر ریزه ‌کاری‌هاست/ توافق در چارچوب‌های نظام برای کشور مفید استبه گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: این نمایشگاه، نمایشگاه دیدنی است.

وی افزود: این نمایشگاه نشان می‌دهد که شرکت تأسیسات دریایی با حضور مهندسان و مدیران این بخش توانسته به اکثریت این صنعت تسلط پیدا کنند. 


لاریجانی با اشاره به بازدید خود از پالایشگاه پارس جنوبی متذکر شد: بنده در سفر خود به پارس جنوبی از نزدیک شاهد بودم که توانمندی قابل توجهی از سوی مهندسان در بخش تأسیسات دریایی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد:‌ با توجه به اینکه ایران یک کشور نفتی و گازی بوده است باید بیشتر در بخش سکوهای دریایی چه از لحاظ نفت و چه از لحاظ ساخت پیشقدم باشد. که این نمایشگاه به خوبی گویای این توانمندی بوده و سند افتخاری برای کشور محسوب می‌شود.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرف غربی پس از توافقات ژنو به چه میزان در تعهدات نفتی خود پایبند بوده  است گفت: در واقع توافق ژنو پایه‌ای برای توافق اصلی است.

وی افزود: توافق ژنو یک توافق موقت است و ما در این مسیر یک گام کوچک برداشته‌ایم و طرف غربی هم گامی برداشته که اصل گام طرف مقابل این بوده که در واقع آنها جلوی اقدامات قبلی خود را بگیرند و همچنین آزادی عملی برای موضوعات پتروشیمی و نفتی ایران قائل شوند.


لاریجانی با بیان اینکه اصل موضوعات در محور تعهدات نفتی به توافق نهایی معطوف می‌شود، تصریح کرد: تا به حال مذاکرات متعددی صورت گرفته و در اصولی افکار بهم نزدیک شده و در حال حاضر زمان نگارش است.

لاریجانی با بیان اینکه در ریزه‌کاری‌ها همیشه اختلافات زیاد است تأکید است: طرفین همواره تلاش می‌کنند که در این اختلافات کوچک سهم مهمی را برای خود درنظر بگیرند.


لاریجانی با اشاره به اینکه مذاکره کنندگان ایرانی باید با حوصله و دقت بیشتری به مذاکره بپردازند، بیان داشت: تمام توافقات انجام شده باید در قالب چارچوب اجزای تعیین شده متجلی شود.

وی ادامه داد: طبیعتا ما اگر توافقی در همان چارچوب‌هایی که نظام مشخص کرده انجام دهیم آن را برای کشور مفید می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هنوز در بخش‌هایی اختلاف نظر وجود دارد که باید در حاشیه و در متن مذاکرات حل شود.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تمهیدات مجلس تاکنون برای سرمایه‌گذاری درمیادین مشترک نفتی به چه میزان بوده گفت: فکر می‌کنم بودجه سال گذشته و امسال یک خیز مهمی را در جهت سرمایه‌گذاری میادین مشترک برداشته است و مجلس رقمی حدود 100 میلیارد دلار در این زمینه‌ها فراهم کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین جناب زنگنه در رابطه با تخصیص 100 میلیارد دلار اذعان داشتند که ظرفیت تخصیص داده شده از سوی مجلس به خوبی می‌توان استفاده کرد و ما هم امیدواریم در سال 94 این حرکت ادامه پیدا کند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار