بعضی از بازیگران در هنر تجارت می‌کنند و با درخواست‌های آن‌چنانی و شرط و شروط گذاشتن برای کارگردان و تهیه‌کننده می‌خواهند به اجرا بپردازند که مورد قبول من نیست.

تینو صالحی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، با انتقاد از دخالت تهیه‌کنندگان در انتخاب بازیگران گفت: متأسفانه تئاتر ما دچار آلودگی تهیه‌کنندگی شده است. بازیگران از طرف تهیه‌کننده به کارگردان سفارش می‌شوند و من هرگز این را نمی‌پسندم.

وی افزود: برای اجرای مجدد نمایش «wow» کارگردانی و تهیه‌کنندگی بر عهده خودم است و با هزینه خودم اداره این اجرا را بر عهده می‌گیرم چون نمی‌توانم زیربار خواسته‌های تهیه‌کنندگان و بازیگران تاجر بروم.

وی در خصوص درخواست‌های برخی از بازیگران گفت: بعضی از بازیگران در هنر تجارت می‌کنند و با درخواست‌های آن‌چنانی و شرط  و شروط گذاشتن برای کارگردان و تهیه‌کننده می‌خواهند به اجرا بپردازند که مورد قبول من نیست. متاسفانه تهیه‌کنندگان هم بخاطر برگشت سرمایه و مسائل مالی به درخواست‌های این چنینی تن می‌دهند.

صالحی ادامه داد: برای اجرای مجدد نمایش «wow» که در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته حضور داشت، با بازیگران جدید کار می‌کنیم. چون با بازیگران قبلی به دلایلی به توافق نرسیدیم.

کارگردان نمایش «wow» اظهار داشت: طراح نویسنده و کارگردانی کار بر عهده خودم است. 70 درصد بازیگران عوض شدند و همانطور که گفتم با تغییر بازیگران قرار است در این اجرا با علیرضا مهران، دایانا فتحی، الهه شهپرست و علی موسویان به عنوان بازیگران جدید همکاری داشته باشیم.

صالحی با اشاره به اینکه برای انتخاب بازیگر با مشکلات فراوانی رو به رو بوده است، افزود: آلودگی تهیه‌کنندگی تئاتر را به سمت تئاتر تجاری برده است. کارگردانی مثل من بخاطر هزینه‌ها مجبور می‌شود برای تأمین هزینه‌ها با تهیه‌کننده کار کند و طبق میل تهیه‌کننده کار کردن بزرگترین لطمه را به تئاتر و مخصوصاً تئاتر تجربی می‌زند.

این کارگردان با انتقاد از عدم درک تئاتر تجربی توسط تهیه‌کنندگان گفت: متأسفانه تئاتر تجربی را درک نمی‌کنند و اصلاً نمی‌دانند که این تئاتر چیست. این اشخاص از بازخورد این نوع تئاتر اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که تئاتر تجربی حتماً برای خوشایند مخاطب اجرا نمی‌شود و متوجه تفاوت‌ها نیستند.

صالحی با بیان این مطلب، تصریح کرد: تصمیم گرفتم این بار از بازیگران حرفه‌ای تئاتر که به این کار وارد هستند استفاده کنم. بازیگران جدید که وارد گروه شدند در چهار سال قبل کاندید جوایز جشنواره تئاتر فجر بودند. اله شهپرست کاندید جشنواره فجر 93، دایانا فتحی سال 92، سال 90 هم علیرضا مهران و علی موسویان هم برای بازی در نمایشی که کارگردان آن من بودم کاندید بودند که حتی علیرضا مهران برنده جایزه هم شد.

وی افزود: شاید این افراد از نظر نام و نشان به اندازه یک تئاتری شناخته شده نبودند اما تئاتری‌های نامداری هستند و سال‌ها شرافتمندانه کار کردند و جزو بهترین‌های تئاتر ایران بودند.

صالحی با انتقاد از ادای حرفه‌ای‌گری در برخی از بازیگران غیر تئاتری تصریح کرد: به این گونه بازیگران بکله در خصوص تقاضای دستمزد و شرط نداشتن‌ها درگیر مسائل تجاری‌گری شدند، پیشنهاد می‌کنم کتاب بازیگری «استانیسلاوسکی» را مطالعه کنند و قواعد و اصول را در صفحات آن کتاب بخوانند.

گفتنی است، تینو صالحی سابقه دستیاری قطب‌الدین صادقی و امیر دژاکام در کارگردانی تئاتر را داشته است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.