مدیرعامل شرکت پالایشگاه سیراف گفت: طبق مطالعات اوپک بیشترین رشد متوسط تقاضا در بازارهای جهانی مربوط به فرآورده نفتا خواهد بود به طوری که پیش‌بینی می‌شود در بازه زمانی بازار تقاضا برای نفتا از 6 میلیون بشکه به 8.8 میلیون بشکه در روز برسد.

بازار تقاضا برای نفت سیر صعودی پیدا می‌کند/ در سیراف بنزین تولید نمی‌شودبه گزارش خبرنگار نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی صادق آبادی مدیرعامل شرکت پالایشگاه فراگیر سیراف در مراسم کلنگ‌زنی احداث هشت پالایشگاه توسط بخش خصوصی اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود در کشور و چشم‌انداز پیش رو که در کوتاه مدت امکان تأمین منابع مالی در قالب فاینانس ارزی امکان پذیر نبود باید طرح‌های سرمایه‌بر و با نرخ بازگشت سرمایه پایین که نیازمند به فاینانس ارز نیست با نرخ بهره پایین و دوره بازپرداخت طولانی بودن را از دستور کار خارج کنیم.

وی تصریح کرد: تمام اتکای ما برای تأمین مالی پروژه بر منابع داخلی شامل پروژه شامل آورده ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که بخش خصوصی و صندوق‌های بازنشستگی به سختی امکان تأمین حداکثر 300 میلیون دلار در قالب آورده نقدی و وام‌های کوتاه مدت تجاری از بانک‌های داخلی را دارد.

صادق‌آبادی گفت: سود انتظاری بخش خصوصی برای آورده سرمایه‌گذار حدود 30 درصد است از آنجا که قیمت خوراک و فرآورده در بازار بین‌المللی تعیین می‌شود سعی کردیم با کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از امکانات و زیرساخت‌های وجود نرخ بازگشت سرمایه برای آورده سرمایه‌گذار را به بالاترین حد ممکن برسانیم.

وی ادامه داد: باید در گام نخست باید با توجه به عرضه و تقاضای فرآورده ‌های پالایشگاهی در بازار هدف محصولات و کیفیت آنها را نهایی کنیم به طوری که طبق مطالعات اوپک در بازه زمانی 2013 الی 2040 بیشترین رشد متوسط تقاضا مربوط به فر آورده‌ نفتا و برابر با 1.4 درصد در سال و متوسط رشد سالانه تقاضا برای فرآورده‌های میان تقطیر (سوخت جت و نفت گاز) 1.2 درصد و برای فرآورده‌های اتان، ال پی جی و بنزین به ترتیب 0.9 و 0.6 درصد است.

وی اضافه کرد: بزرگی بازار تقاضا برای نفتا در بازه زمانی مذکور از 6 میلیون به 8.8 بشکه در روز و بزرگی بازار تقاضا برای فرآورده‌های میان تقطیراز 32.7 میلیون به 45.3 بشکه  در روز افزایش خواهد یافت در واقع فرآورده‌های میان تقطیر عامل اصلی رشد تقاضا برای نفت خام خواهد بود.
صادق آبادی اضافه کرد:‌ بزرگی بازار تقاضا برای اتان و ال پی جی و بنزین به ترتیب از 10 میلیون بشکه به 12.6 میلیون بشکه در روز و از 23 میلیون بشکه به 26.7 بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی کاهش مصرف خودروهای جدید، کاهش متوسط عمر خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده به خودروهای کم مصرف‌تر و افزایش سهم سوخت‌های پاک و ماندگاز طبیعی ( سی ان جی و ال ان جی) و هیبرید در سبد سوخت را از دلایل اصلی رشد پایین تقاضا برای بنزین عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت پالایشگاه سیراف اظهار داشت: عدم قطعیت‌ بازار نفتا در خوراک پتروشیمی مربوط به جایگزینی اتان و پروپان تولیدی از گاز شیر به جای نفتا در تولید اتیلن و پروپیلن همچنین اتانول برای تولید پروپلین خواهد بود البته پایین بودن نفتای موجود در میعانات گازی آمریکا و کانادا به نفع تولیدکنندگان میعانات گازی و نفتا در شرق سوئد خواهد بود.

صادق آبادی از ارائه پیشنهاد الگوی فرآیند با هدف تولید گاز مایع و نفتا و فرآورده‌های میان تقطیر (سوخت جت و نفت گاز) با توجه به وضعیت عرضه و تقاضای بازار خبر داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، صنعت ، بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار