سامح شکری: وجود ذهنیت ملی‌گرایانه برای حل بحران در سوریه ضروری است

وزیر خارجه مصر وجود یک ذهنیت خالص ملی-سوری برای حل سیاسی بحران در سوریه را ضروری‌تر از هر زمان دیگر توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "القدس العربی"؛ "سامح شکری،" وزیر خارجه مصر تاکید کرد در شرایط کنونی وجود یک ذهنیت خالص ملی-سوری برای حل سیاسی بحران در سوریه از هر زمانی مهم تر و ضروری تر است.

"شکری" با حضور در کنفرانس "مخالفان دولت سوریه" به میزبانی قاهره گفت: مردم سوریه نسبت به تصمیم گیری برای سرنوشت کشور خود و تعیین طرحی فراگیر که تمام اقشار و احزاب سوری را دربرگیرد از هر کس دیگری تواناترند.

او اشاره کرد: به همین منظور برخی از طرف ها و شخصیت های ملی سوریه خواستار پررنگ تر شدن نقش مصر و افزایش حمایت های آن از تلاش های ملی گرایانه طرف های سوری شده اند.  

شکری افزود: مصر اکنون براساس اشتیاقی که به برقراری ثبات و امنیت در سوریه دارد به این درخواست ها پاسخ گفته است؛ مصر هیچگاه در امور داخلی یک ملت عربی دخالت نکرده و در پی آن نیست تا از اوضاع کنونی سوریه به نفع خود سوء استفاده کند.

او توضیح داد: نتیجه فرآیند نزدیک سازی دیدگاه های مختلف طرف های سوری که چندی پیش از قاهره آغاز شد، رسیدن به ده نقطه اشتراک بود و این فرآیند تا جایی پیشرفت که امروز گردهم آمده ایم و بنا داریم برای رسیدن به یک ذهنیت خالص ملی-سوری براساس نقاط اشتراک و بیانیه ژنو تلاش کنیم.

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه کنفرانس قاهره پایان راه نیست، تاکید کرد: دستاوردی که در این کنفرانس حاصل خواهد شد طرحی فراگیر خواهد بود که تمام اقشار، گروه ها و احزاب سوری را در برمی گیرد وبه هیچ وجه محدود به گروهی خاص نخواهد بود.

شکری در پایان با تاکید بر اینکه طائفه گرایی، آشوب و گسترش نفوذ گروه های تروریستی در سرزمین های سوریه معضلی است که آینده تمام منطقه را تهدید می کند، گفت: تجربه ثابت کرده مقابله با خطر این گروه ها و یکپارچگی سرزمین های سوریه جز از طریق یک راه حل سیاسی مبتنی بر بیانیه "ژنو" ممکن نخواهد بود.  


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار