اجرای طرح "کتاب ارزش‌های نسبی میزان k "، باوجود پیامدهای مثبتی که داشته، نارضایتی متخصصان حوزه‌ی علوم آزمایشگاهی را درپی داشته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اجرایی نشدن تعرفه‌ی پاراکلینیک در سال گذشته باعث شده برخی پزشکان و متخصصین این حوزه نسبت به این اقدام معترض شوند اما همان زمان معاونت درمان وزارت بهداشت با انتشار خبری مبنی بر اجرایی شدن آن در شروع سال 94 اطمینان خاطر متخصصین را به خود جلب کرد.

موکول شدن اجرای تعرفه‌ها از سال گذشته به  امسال 
حسن هاشمی عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در مورد اجرایی نشدن تعرفه‌ی آزمایشگاه‌ها می‌گوید: اواسط سال 93 تیم کارشناسی کتاب ارزش‌های نسبی میزان ‌k را برای آزمایشگاه‌ها بیست هزار  تومان اعلام کردند اما پس از اجرایی نشدن آن و موکول شدن آن به سال جاری مشکل جدید دیگری به وجود آمد.

با شروع سال جاری میزان ضریب k به 17 هزار تومان کاهش یافت و بار دیگر صدای پزشکان این بخش را در آورد.

با توجه به این که 70 درصد از روند تشخیص بیماری‌ها به عهده‌ی آزمایشگاه‌ها است و بیش از 90 درصد از درآمد آنها صرف هزینه‌ها می‌شود، کاهش 26 درصدی تعرفه‌ها تبعات منفی را به وجود خواهد آورد.

افزایش هزینه‌ها و کاهش چشمگیر درآمد

عبدالعلی شمس برهانی عضو انجمن علوم آزمایشگاهی بالینی این گونه توضیح داد: عامل اصلی در کار آزمایشگاه‌ها نیروی انسانی و مواد مصرفی هستند که در سال جاری هر کدام به ترتیب 20 و 25 درصد افزایش یافته است. بنابراین کاهش 26 درصدی تعرفه‌ها نسبت به سال  گذشته امری غیر منطقی به  نظر می‌رسد که می‌تواند منجر به تعطیلی آزمایشگاهها یا کاهش نیروی انسانی شود که در نتیجه سبب کاهش کیفیت کار آزمایشگاه‌ها خواهد شد.

عدم نظارت علمی و صنفی بر تعرفه‌ گذاری‌ها
محمد جهانگیری دبیر ستاد کشوری نظارت بر اجرای تعرفه‌ها با اعلام نارضایتی از نحوه و میزان تعرفه گذاری در بخش پاراکلینیک گفت: دلیل این نارضایتی این است که در تصویب تعرفه‌ها از روش‌های علمی و صنفی مناسبی بهره نگرفته شده و هم چنین بخش خصوصی و دولتی یکسان سازی نشده است. حدود 80 درصد از خدمات کتاب ارزش‌های نسبی به بخش دولتی اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر لزوم دقیق‌تر شدن نظارت‌ها و گزارش‌ دقیق تخلفات ادامه داد: اگر بیمه‌ها بخش خصوصی را بیشتر پوشش دهند این بخش نیز مانند بخش دولتی می‌تواند قدم خوبی را برای ایجاد انگیزه در ماندگاری بر دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.