رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: طی چند هفته گذشته قیمت زعفران در حدود دو میلیون پانصد هزار تومان افزایش یافته است.

وقتی بازار طلای سرخ سکه می‌شود / سقوط آزاد پله‌های صادراتعلی شریعتی مقدم رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران در گفتگو با خبرنگار تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص افزایش قیمت زعفران گفت: ظرف مدت یک ماه و نیم گذشته زعفران در حدود 40 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی در ادامه به بیان دلایل این تغییر قیمت پرداخت و گفت: تغییرات آب و هوایی در سال گذشته باعث کاهش در میزان محصول زعفران بوده است و هممچنین در سال گذشته برخی از مناطق  با مازاد محصول مواجه بوده‌اند که این اتفاق باعث ذخیره‌سازی و احتکار زعفران توسط سود جویان در برخی از مناطق کشور شده است.
 
شریعتی مقدم به بیان تاثیرات این اتفاق پرداخت و گفت: متاسفانه این موضوع به بحث صادرات و مصرف داخلی لطمه زده و تولید، اشتغال و صادرات سالم را با مشکل روبه‌رو ساخته است.
 
وی در ادامه با اشاره به پیش رو بودن فصل برداشت زعفران گفت: امیدواریم دولت محترم از کشاورزانی که با راندمان بالاتر و تولید بیشتر کار می‌کنند حمایت ویژه‌ای به عمل بیاورند و علاوه بر آن بازار سازی و بازاریابی مصرف زعفران ایرانی را در بازارهای مختلف جهانی انجام دهد تا بتوانیم سهم خود را در این بازر حفظ کنیم.

شریعتی مقدم در ادامه افزود: وقت آن رسیده که موضوعاتی مانند طرح جامع که سالهاست به آن بی‌توجه بوده‌ایم عملیاتی شود اگرچه تا کنون اقدامات مختلفی صورت گفته داشتن یک استراتژی عملی و جامع الزامی است.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران تصریح کرد: ادامه کاشت این محصول باعث عدم مهاجرت از روستا به شهر می‌شود. در حال حاضر حدود 600 هزار نفر در این شاخه در حال فعالیت هستند و حضور دلالان اشتغال این افراد را به مخاطره انداخته است.

وی اظهار داشت: نگاه واسطه‌ها و دلالان به بازار زعفران همانند بازار سرمایه است زیرا زعفران کالایی با ارزش اقتصادی بالا و نگهداری است که همین امر سبب شده دیگر افراد نیز به این بازار ورود پیدا کنند و زعفران را از کانال‌های غیراستاندارد خریداری و به فروش برسانند که این امر تقلب‌پذیری را بالا برده است.

شریعتی مقدم در خصوص قیمت زعفران گفت: قیمت فعلی زعفران  3 الی 4 دست بین دلالان چرخیده و همین امر باعث شده با افزایش قیمت دو نیم میلیون تومانی در هر کیلو از زعفران قیمت آن به 6 میلیون و 200 هزار تومان و تا 7 میلیون تومان برسد که این رقم در مقیاس کوچک تر 10 ال 15 درصد به هزینه‌های ان اضافه می‌شود.
 
وی درپایان خاطر نشان کرد: کنترل این مشکل برعهده  وزارت صنعت ، معدن و تجارت، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، معاومت بازرسی و بازرگانی وزارت خانه است که با یک عظم ملی می‌توانیم از این محصول و تولید کنندگان حمایت کنیم.

انتهای پیام/  

برچسب ها: تجارت ، کاشت ، زعفران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
این زعفران ، چیست ؟چه ریختیه ، به چه درد میخوره؟!.

؟=حاجی دلال کیست!!!؟.
آخرین اخبار