مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: در 3 ماهه نخست سال جاری 3600 راس گاو خونگیری شده و از نظر آلودگی به میکروب بروسلا (عامل بیماری تب مالت در انسان) آزمایش گردیده است که نسبت به 3 ماه اول سال گذشته 32 درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ، دکتر علی اکبر حداد زاده گفت: بروسلوز یکی از شایعترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که از طریق تماس با دام های آلوده بویژه در زمان زایمان و همچنین مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه مثل پنیر و بستنی های محلی به انسان منتقل می شود و علائم این بیماری در انسان: تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد  کمر، پشت و مفاصل می باشد.

 این مقام مسئول هدف از افزایش آزمایشات را پیشگیری از بیماری تب مالت در استان یزد عنوان کرد وگفت:عمده ترین راه پیشگیری از بیماری در دام ها را واکسیناسیون، شناسایی و حذف دام های راکتور یا آلوده، رعایت شرایط قرنطینه ای و خودداری از خرید دام از دامداری های بدون سابقه بهداشتی است.

حداد زاده در پایان به مردم توصیه کرد: برای عدم ابتلاء به بیماری تب مالت از فراورده های پاستوریزه استفاده نمایند و در صورت استفاده از شیر غیر پاستوریزه آن را بجوشانند.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: خونگیری ، تب مالت ، میکروب ، دام ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.