خسروتاج گفت: صورتی که این هزینه افزایش داشته باشد و صرفه اقتصادی بالایی برای قاچاقچی نداشته باشد تأثیر مثبتی در مبارزه با آن خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عصر دیروز صد و چهارمین جلسه اعضای ستاد اصلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد که متشکل از 24 نفر از اعضای ‌دستگاه‌های سه قوه می‌باشد. 

در این جلسه دو موضوع نحوه اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی و با همکاری دستگاه‌های عضو گزارشی از بررسی‌ها و عملکردهای 14 ماه گذشته ارائه شد.

در این نشست که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مجلس، تعزیرات، دخانیات، بانک مرکزی، استاندارد و ... تشکیل شد و در همین راستا مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت در این جلسه با بیان اینکه سه راهکار اصلی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد گفت: یکی از این راهکارها پاسخگویی تولید به گونه‌ای که با توجه به نیازهای داخلی بتوان نیازها و کمبودهای مصرف‌کنندگان داخلی را تأمین کرد تا دیگر نیازی به تأمین این اقلام از سایر کشورها نباشد، 

وی عامل بعدی را منطقی کردن عوارض واردات کالا دانست و اظهار داشت: اگر نسبت به تعرفه‌ها و عوارض گمرکی، واردات کالا بازبینی صورت گیرد مطمئنا واردکنندگان ترجیح می‌دهند تا از طریق مبادی قانونی نسبت به ورود کالای خود اقدام کنند اما از افزایش هزینه قاچاق نباید غافل بود زیرا در صورتی که این هزینه افزایش داشته باشد و صرفه اقتصادی بالایی برای قاچاقچی نداشته باشد تأثیر مثبتی در مبارزه با آن خواهد داشت.

خسروتاج در ادامه تصریح کرد: یکی از نقاط قابل توجه در مبارزه با قاچاق، افزایش مجازات نقدی و حد آن در کشور است زیرا با روند فعلی هیچکس ترس و دلهره‌ای از قاچاق در کشور ندارد.

معاون وزیر صنعت در خصوص قاچاق سیگار اظهار داشت: سال گذشته علاوه بر 28 میلیارد نخ تولید داخلی 14 میلیارد واردات داشتیم که نسبت به گذشته با 30 درصد افزایش قاچاق روبرو بودیم که تنها دلیل آن کاهش تولید در کشور است.

وی افزود: مسیر عمده ترانزیت سیگار از جنوب به عراق است که اگر با آن برخورد جدی صورت گیرد نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. اقدامات کارگروه در بخش ساماندهی در سطح عرضه صورت گرفت که از جمله آن پیگیری و بکارگیری عرضه در شرکت‌های پخش، ساماندهی بنکداران، ساماندهی حمل و نقل و ساماندهی انبارها بود و علاوه بر آن در بخش پوشاک و سیگار نیز سعی شد یک زنجیره تکمیلی از تولید تا فروش صورت گیرد و در خصوص سیگار کد رهگیری به جای هالوگرام جایگزین شود و در همین راستا با اصحاب صنعت پوشاک رایزنی‌هایی صورت گرفت تا به جای کد رهگیری از برند یا برچسب تولیدکننده استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار