شیوع آلودگی باغات پسته استان به آفت پروانه چوب خوار نگران کننده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران مشهد رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این خبرگفت: اگر اقدامی شایسته در این خصوص صورت نگیرد، کشاورزان پسته کاراستان دچار خسارات سنگینی خواهند شد.

مزروعی افزود: این آفت در حال حاضر در باغ های پسته شهرستانهای بردسکن، بجستان، مه ولات و گناباد شیوع پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: پروانه چوب خوار پسته، بر روی خوشه های پسته و سرشاخه های درختان آن آسیب میرساندو موجب ریزش میوه ها و خشک شدن سرشاخه های درختان پسته می شود.

هرس شاخه ها و سوزاندن سرشاخه های آلوده و استفاده از سموم شیمیایی از روش های مبارزه با این آفت است.

یک کارشناس اصلاح نباتات در گناباد با اشاره به خسارات آفت پروانه چوب خواربر روی درختان پسته این شهرستان گفت: صنعت پسته کاری در شهرستان گناباد از جنبه های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی اهمیت فراوان دارد و در مجموع اقتصاد مردم شهرهای پسته خیز وابسته به صنعت پسته کاری است.

یاسرسالاری افزود:به وضوح قابل درک است که اگر باغ های پسته از بین برود،بخش زیادی از این کشاورزان چون از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند درپرداخت این تسهیلات به بانک ها با مشکل مواجه خواهند شد.

این کارشناس کشاورزی افزود:بیکاری و مهاجرت روستائیان به شهرها و همچنین نبود کشت جایگزین در باغات پسته به سبب سدیمی شدن خاک از دیگر مشکلات نابودی باغات پسته در مناطق پسته خیز استان خراسان رضوی است.



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.