مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری ناحیه شمال خوزستان از آغاز طرح رفع تصرف از حریم شبکه های آبیاری منطقه شمال خوزستان خبر داد و گفت: طبق ماده 9 لایحه نقض حریم شبکه های آبیاری تخلف بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران ،"محمد اسلامی" اظهار داشت : برخی افراد سودجو بدون توجه به محدوده قانونی شبکه های آبیاری اقدام به اتصال حریم تاسیسات آبی به باغ مرکبات و یا اراضی کشاورزی کرده و بعضا اقدام به فروش این حریم نموده اند؛ ضمن اینکه در معاملات صورت گرفته نیز تبعات قانونی ناشی از معامله باغ و زمین کشاورزی مذکور را به خریدار واگذار می کنند.

وی، به خریداران املاک در محدوده شبکه های آبیاری توصیه کرد: قبل از هرگونه ساخت و ساز صنعتی، تجاری و کشاورزی از شرکت آبیاری شمال خوزستان استعلام کنند تا از حریم قانونی شبکه های آبیاری مطلع شوند. کلیه موارد رفع تصرف با هماهنگی و دستور مرجع قضایی و پس از اخطارهای مکرر و اعطای مهلت صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان ضرورت عملیات لایروبی و نگهداری کانال ها و زهکش های آبیاری را یادآور شد و افزود: هرگونه اقدام قانونی در رفع تصرف از حریم شبکه برای احقاق حقوق کشاورزان و تامین مطمئن آب اراضی کشاورزی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: برخی حوادث ناگوار مثل سقوط در کانال های آبیاری ناشی از عدم رعایت حریم شبکه های آبیاری بوده، چرا که کانال ها و تاسیسات آبیاری برای انتقال و توزیع آب ساخته شده است و عدم رعایت حریم قانونی آنها و تردد در مسیرهای مجاور کانال ها (جاده سرویس ها) علاوه بر آسیب زدن به این تاسیسات، احتمال بروز حوادث تلخ را تشدید می کند.

شبکه های آبیاری شمال خوزستان شامل شبکه های دز، کرخه شمالی و لور با دارا بودن بیش از یک هزار و 500 کیلومتر کانال و زهکش نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی منطقه دارند.

شبکه آبیاری دز به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن ترین شبکه های آبیاری کشور زمینه کشت و تولید 63 نوع محصول مختلف را در منطقه شمال استان خوزستان فراهم کرده است.

این شبکه مدرن آبیاری، بیش از 125 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را در شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش زیر پوشش آبیاری قرار داده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.