رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدونشهر گفت: پیش بینی می کنیم در فاز اول واکسیناسیون دام ها بر علیه بیماری تب برفکی در سال جاری، بالغ بر 4 هزار راس دام سنگین بر علیه این بیماری واکسینه شوند .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان، نصرت اله اصلانی گفت: مرحله اول واکسیناسیون دام های سنگین بر علیه بیماری تب برفکی همزمان با سراسر کشور در شهرستان فریدونشهر از 12 خرداد ماه شروع و تا 22 تیر ماه ادامه دارد.

وی اظهار کرد: این طرح به مدت 30 روز کاری در واحدهای دامی صنعتی و سنتی شهرستان به اجرا در می آید که امیدواریم با همکاری دامداران شاهد انجام موثر و دقیق واکسیناسیون دام ها در منطقه باشیم.

وی افزود: پیش بینی می کنیم در این طرح بالغ بر 4 هزار راس دام سنگین در شهرستان برعلیه این بیماری واکسینه شوند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدونشهر در ادامه بیان کرد: تب برفکی از جمله بیماری های ویروسی و بسیار مسری در نشخوار کنندگان است که به علت تعدد سویه های ویروسی و همچنین نقل و انتقال غیرمجاز و قاچاق دام متاسفانه هر از گاهی سبب بروز اپیدمی(همه گیری) در بین دامها شده و ضررهای اقتصادی سنگینی به دامداران وارد می کند.

اصلانی در تشریح راه های پیشگیری از بروز این بیماری گفت: واکسیناسیون دام ها، رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی، کنترل قاچاق دام و حمل و نقل دام با نظارت دامپزشکی از مهمترین راه های پیشگیری از بروز این بیماری می باشد.

وی خاطر نشان کرد:از علائم این بیماری می توان به وجود زخم و تاول در ناحیه دهان، سرپستان، بین سم و همچنین آبریزش دهان، تب بالا و تلفات در دام های جوان اشاره کرد.

وی در پایان به واکسیناسیون بالغ بر 650 راس دام سبک روستایی و عشایری برعلیه انواع بیماریهای دامی در سال گذشته پرداخت و افزود: از این تعداد واکسیناسیون بالغ بر 350 هزار راس آن بر علیه بیماریهای مشترک بین انسان و دام از جمله شاربن و تب مالت و مابقی برای مقابله با بیماریهای واگیردار دامی از جمله طاعون نشخوار کنندگان کوچک(PPR)، آبله، تب برفکی صورت گرفته است.

تعداد 1150 قلاده سگ نگهبان و گله نیز سال گذشته در این شهرستان بر علیه بیماری هاری واکسینه شدند



انتهای پیام/ ا
برچسب ها: راس ، دام ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.