مازندران رتبه چهارم کشور را در صنعت نوغانداری دارد.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از ساری ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه بازدید از مرکز توسعه نوغانداری در قائم شهر با اشاره به اینکه پرورش نوغان در صنایع پزشکی، استفاده ضایعات پیله در مصرف دام و طیور و صنایع دارویی و تجاری کاربرد دارد گفت: جهاد کشاورزی مازندران آین آمادگی را دارد از منابع موجود اعتباری تسهیلات خود اشتغالی با همکاری بسیج سازندگی و صندوق کار آفرین امید برای خانوارها ایجاد اشتغال مولد و کمک به معیشت خانوارها اقدام کند.

حیدرپور با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان باید با ایجاد شعبه در این مرکز در معرفی واریته های سازگار برای منطقه اقدام نماید افزود: زمین های کشاورزی کم بهره و حاشیه های معابر جهت غرس نهال توت و بسط و گسترش این صنعت مورد بهره برداری قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به نقش آموزش و ترویج در پرورش نوغان، به برگزاری کلاس های پرورش نوغان داری طبق نیاز سنجی تاکید کرد.

حیدرپور افزود: با توجه به اینکه طول لاروی کرم ابریشم 27 تا 30 روز در 5 سن می باشد، برای پرورش آن نیاز به 8 تا 10 نفر می باشد و این نشانگر آن است که این صنعت در راستای شغل مکمل خانوار و اشتغالزایی نقش مهم داشته و مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار می گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی مازندران هم با بیان اینکه هزار و 100 نفر در حرفه نوغانداری در مازندران فعالیت دارند گفت: در سال جاری دو هزار جعبه نوغان بین نوغانداران مازندران برای پرورش توزیع شده که میانگین تولید پیله تر هر جعبه 30 کیلوگرم می باشد که در مجموع بیش از 60 تن استحصال می شود.

علیرضا عطایی نژاد با بیان اینکه تخم نوغان نژاد هیبرید کرم ابریشم برای پرورش کرم ابریشم توسط نوغانداران مازندران استفاده می شود، افزود: در آینده با توجه به فرصت بدست آمده شاهد ایجاد تحولات مثبتی در توسعه صنعت ابریشم خواهیم بود.

وی یادآور شد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر مرغوب ابریشم بر اساس نرخ مصوب شورای اقتصاد در سال 1394 به مبلغ 151 هزار ریال خواهد بود که نسبت به پارسال 14 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام /س

برچسب ها: ساری ، نوغانداری ، صنعت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.