احتمال توافق با کشورهای 1+5 و به دنبال آن حذف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اشتیاق کشورهای مختلف را به ایجاد و تحکیم ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران افزایش داده است.

به گزارش حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی پروژه ایران با حضور 100 شرکت از 15 کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، چک، هند، چین و کره جنوبی تاییدی بر اشتیاق کشورهای مختلف به ویژه اروپایی‌ها برای افزایش تجارت با ایران است.

مسئول برگزاری نخستین نمایشگاه پروژه ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت با تاکید بر علاقه‌مندی کشورهای اروپایی برای همکاری با ایران، گفت: اگرچه بسیاری از کشورهای دنیا منتظر نتایج توافقات هسته‌ای ایران و 1+5 هستند اما اشتیاق و تقاضا آنها ما را بر آن داشت که نخستین نمایشگاه پروژه ایران را برگزار کنیم.

فادی کادورا معاون شرکت نمایشگاهی IFP در لبنان اضافه کرد: در چند سال اخیر بسیاری از کشورهایی که خواهان گسترش بازارهای خود هستند، تقاضای همکاری با ایران را به ما داده‌اند، بر اساس همین تقاضاها در یک سال و نیم گذشته برای اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه پروژه ایران اقدام کردیم و خوشبختانه توانستیم این نمایشگاه را با حضور 15 کشور خارجی برپا کنیم.

وی ادامه داد: هرچند که انتظار ما برگزاری این نمایشگاه در فضایی بزرگ‌تر بود، اما با وجود کوچک‌شدن سایز نمایشگاه، همه اهداف موردنظر محقق شده است.

مسئول برگزاری نخستین نمایشگاه پروژه ایران با اشاره به عکس‌العمل مثبت بازدیدکنندگان از این نمایشگاه خاطرنشان کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد که این نمایشگاه ظرف دو سال آینده به بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت ساختمان ایران تبدیل خواهد شد و تعداد شرکت‌کنندگان نیز افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این نقطه مطلوب دو پیش‌نیاز وجود دارد، اضافه کرد: توافق با کشورهای 1+5 در برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه مؤثر است. ما امیدواریم که تیرماه سال جاری این اتفاق بیفتد، زیرا بسیاری از کشورها منتظر نتیجه این مذاکرات هستند. پیش‌نیاز دوم، بحث انتخاب زمان مناسب برای برگزاری نمایشگاه است، زیرا در اطراف ایران در کشورهایی مثل روسیه، هند و امارات نمایشگاه صنایع ساختمان در ابعاد وسیعی برگزار می‌شود، باید زمانی را برای نمایشگاه ایران انتخاب کنیم که با این نمایشگاه‌ها همپوشانی نداشته باشد.

کادورا حضور برخی شرکت‌های اروپایی در نمایشگاه سال بعد را قطعی دانست و افزود: آلمان از همین الان حضور خود را در نمایشگاه سال آینده اعلام و مشارکت 40 شرکت از این کشور را پیش‌بینی کرده است. ایتالیا هم که اکنون صاحب پاویون در این نمایشگاه است، سال آینده حضور بزرگ‌تری خواهد داشت. این مسأله در مورد اتریش و هند هم صادق است.

وی تاکید کرد: وقتی همه این پارامترها را در کنار هم می‌چینیم، می‌بینیم که به نظر می‌رسد که سال آینده این نمایشگاه از نظر متراژ و تعداد شرکت‌کننده متحول خواهد شد.

کادورا در پاسخ به سوالی در مورد انتظار از مسئولان سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: در همه جای دنیا موفقیت یک نمایشگاه در گروی دو عامل است؛ یکی عوامل بین‌المللی و دیگری عوامل داخلی که اگر یکی از آن دو نباشد، آن نمایشگاه جذابیت لازم را نداشته و به نتایج مطلوب نخواهد رسید. ما از مسئولان ایرانی می‌خواهیم که این امکان را به ما بدهند که سال آینده با یک درصد مشخصی شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حاضر شوند.

* شرکت‌های ایرانی به طرف‌های خارجی دست همکاری دادند

مدیرعامل شرکت نوژن‌راد و نماینده IFP در ایران نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت گفت: در ایران همه شرایط از منابع انسانی تا مواد اولیه برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه پروژه فراهم است. وقتی شرکت‌های خارجی می‌بینند که در ایران شرکت‌هایی با این ویژگی‌ها حضور دارند، به دنبال همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند؛ از طرف دیگر برای شرکت‌های ایرانی هم فرصت ایده‌آلی برای معرفی و مطرح‌کردن خود در سطح بین‌المللی فراهم می‌شود.

کیان معتمدی‌کیا در ادامه با بیان اینکه همکاری این شرکت با شرکت IFP از سه سال پیش آغاز شده است، یادآور شد: خوشبختانه ارتباط مطلوبی در نمایشگاه پروژه ایران بین سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، شرکت IFP، نماینده آن و مشارکت‌کنندگان برقرار شده است که همکاری‌های بعدی را تسهیل خواهد کرد.

وی به برگزاری نمایشگاه پروژه در کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: امیدواریم با توجه به ارتباطات ایجاد شده در این نمایشگاه زمینه برای فعالیت شرکت‌های ایرانی و توسعه صادرات غیرنفتی فراهم شود.   

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، نخستین نمایشگاه تخصصی پروژه ایران 18 خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در زمینه‌های انواع ماشین‌آلات سنگین، سنگ‌های طبیعی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، انرژی و تأسیسات در فضایی به وسعت 920 متر مربع و با حضور 100 شرکت داخلی و خارجی به مدت چهار روز آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار