مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بازرگانان ایرانی می‌توانند با توجه به تعرفه پایین گمرکی در حوزه‌های مختلف بازار ترکمنستان و عراق ورود کنند و آذربایجان بازار خوبی برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است.

به گزارش خبرنگار تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عباس خالقی تبار صبح امروز در یک نشست خبری به اهمیت کشورهای هدف، در شرایط کنونی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین راستا سلسله همایش‌های کاربردی تجارت با کشورهای هدف را با حضور گسترده تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، مدیران اقتصادی و مسئولان تجاری برگزار می‌‌کند تا ظرفیت‌های تجاری طرفین شناسایی شود چرا که بسیاری از بازرگانان خارجی شناختی از بازار ایران نداشته و این امر برای بازرگانان ایرانی هم صدق می کند.

وی این را هم گفت که زمینه مذاکره بین تجار ایرانی با کشورهای هدف از جمله عراق در حوزه‌های مواد غذایی مصالح ساختمانی،نفت و پتروشیمی،لوازم خانگی،خدمات فنی و مهندسی، خودرو و قطعات وابسته نیز مهیا شده است و علاقمندان می توانند به سایت مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به آدرس www.ibtc.irمراجعه کنند.

خالقی‌تبار به حجم تجارت ایران و عراق در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود  6.2 میلیارد دلار انواع کالا از ایران به بازار عراق صادر شده که وزن این اقلام حدود 17 میلیون تن بوده است و در مقابل 63 میلیون دلار از این کشور واردات انجام شده است.

وی مهمترین اقلام صادراتی در سال گذشته به عراق را حیوانات زنده، انواع روغن‌ نباتی و حیوانی، انواع نوشابه‌ها، محصولات معدنی، محصولات شیمیایی، محصولات و مواد پلاستیکی، انواع پوست و چرم و کیف، چوب و اشیای چوبی، منسوجات، سنگ ساختمانی و سیمان اعلام کرد.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی با بیان اینکه صنایع عراق عمدتاً جنبه مونتاژ دارد تصریح کرد: وابستگی در تأمین قطعات و مواد تا 90 درصد‌ می‌رسد و میانگین تعرفه‌های گمرکی در کل محصولات صفر تا 5 درصد است که می‌توان از این ظرفیت برای افزایش حجم صادرات به عراق استفاده کرد.

وی همچنین به ظرفیت‌های همکاری بین ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه امکان ارتباط دریایی، جاده‌ای و ریلی بین دوکشور وجود دارد و از آن طرف ترکمنستان برنامه های زیادی برای ساخت کارخانه تولید گاز مایع دارد؛ نیاز زیادی به زیرساخت‌های شبکه‌های جدید خطوط لوله انتقال و زیرساخت های مرتبط، همچون ایستگاه‌های فشار احساس می‌شود.

خالقی تبار خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید گاز طبیعی در ایران و احتمال بی‌نیازی از گاز وارداتی از ترکمنستان، همکاری در زمینه ادامه ترانزیت گاز بیشتر به ترکیه و ارمنستان فراهم شده است.

وی شرایط را برای ورود شرکت‌های خدمات مهندسی، ساختمان، نفت و گاز مطلوب دانست و گفت: دولت ترکمنستان برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید و پروژه های اجتماعی دارد و نیاز برای خدمات و تجهیزات ارتباطاتی، شامل خدمات ارتباطات تلفن همراه و خدمات اینترنتی وجود دارد.

به گفته مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت،  ترکمنستان به‌طور چشمگیری بسیاری از عوارض گمرکی را کاهش داده و برخی از موانع عمده گمرکی را برای واردات و صادرات انواع بسیاری از کالاها را از میان برداشته است.

وی ایران را یکی از شرکای اصلی ترکمنستان در واردات و صادرات عنوان کرد و گفت: طی 20 سال اخیر حجم روابط تجاری ایران با ترکمنستان حدود  14برابر افزایش یافته است.

خالقی تبار به تاثیر روابط سیاسی بر روابط تجاری کشورهایی همچون آذربایجان اشاره کرد و گفت: حجم تجارت ایران با آذربایجان در سال‌های اخیر نسبت به 10 سال قبل به کمتر از 50 درصد کاهش یافته و در سالهای اخیر به سبب برخی اختلافات سیاسی و فرهنگی و دینی بین دو کشور، میزان روابط اقتصادی به شدت کاهش یافته است.

وی به ظرفیت‌های موجود بازار آذربایجان اشاره کرد و اینکه این کشور عمده اقلام مورد نیاز در زمینه ماشین آلات و تجهیزات، فراورده‌های نفتی، مواد غذایی، فلزات، مواد شیمیایی را از طریق واردات تامین می‌کند و 90 صادرات آذربایجان عمدتاً شامل نفت و گاز است.

وی به این نکته اشاره کرد که اکنون زمینه صادرات انواع  داروهای تولیدی ایران مانند داروی بیماری‌های خاص، داروهای گیاهی و آنتی بیوتیک، آرد،انواع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، مرغ، ماهی و تخم مرغ و محصولات ساخته شده از مس به آذربایجان وجود دارد.

بزرگترین همایش کاربردی "تجارت با عراق، آذربایجان و ترکمنستان" با حضور معاونان و مشاوران وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران کل مرتبط وزارت امور خارجه، روسای اتاق مشترک بازرگانی و رایزنان بازرگانی کشورهای هدف  24 و 25 خرداد ماه سال جاری در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

در این همایش رییس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، سفرا،رایزنان بازرگانی، روسای اتاق‌های مشترک و مدیران کل مرتبط وزارت خارجه کشورها حضور دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار