روزنامه نیویورک تایمز نوشت خط مقدم جدید تروریست‌ها در مرز تاجیکستان و افغانستان در حال شکل گیری است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه نیویورک تایمز امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای نوشت: یک خط مقدم جدید بر ضد شبه نظامیان افراطی از جمله داعش در مرز تاجیکستان و افغانستان در حال شکل گیری است.

این روزنامه افزود: "این مکان جایی که گروه های متعددی از شبه نظامیان آسیای میانه و همچنین طالبان پاکستان و افغانستان برای مقابله با دولت های سکولار در جمهوری های شوروی سابق در حال پیوستن به نیروهای داعش هستند."

به گفته مقامات نظامی و اطلاعاتی تاجیکستان، هزاران نفر از این جنگجویان بخش های زیادی از شمال افغانستان را تصرف کرده اند و آماده اشغال شهر های راهبردی افغانستان و هجوم بردن به کشورهای آسیای میانه هستند. 

نیروهای روسیه مدت ها است که در تاجیکستان برای حمایت از آن مستقر شده اند و در نتیجه احتمال جنگی گسترده در آن جا را نمی توان رد کرد. 

با وجود این، کشورهای غربی توجه چندانی به این بحران رو به رشد ندارند و این تعجب آور است؛ زیرا به نظر می رسد این شبه نظامیان نه فقط آسیای میانه را تهدید می کنند بلکه ثباتی را که آمریکا و ناتو پس از یازدهم سپتامبر برای ایجاد آن در افغانستان جنگیدند، نیز به خطر می اندازند.

یک مقام بلند پایه امنیتی تاجیک گفت: «ما اطلاع کافی در مورد مقاصد، راهبرد یا توانایی های آنها نداریم. ما به حمایت همه کشورها به خصوص کشورهای منطقه نیاز داریم تا بتوانیم با این تهدید مقابله کنیم.»

یکی از موضوعات ناراحت کننده برای کشورهای آسیای میانه این است که شبه نظامیان این کشورها به داعش پیوسته اند. 

مقابله با این خطر مستلزم آن است که همه گروه هایی که نمی خواهند شبه نظامیان اسلام خواه، آسیای میانه را بی ثبات کنند و بار دیگر در افغانستان قدرت بگیرند تغییراتی در خود ایجاد کنند.

روسیه، چین و آمریکا باید ابتدا برای تقویت افغانستان و سپس کشورهای آسیای میانه با یکدیگر همکاری کنند و این همکاری باید چیزی بیش از اقدامات ضد تروریستی باشد. این کشورها به کمک اقتصادی، طرح های زیرساختی و هماهنگی میان یکدیگر نیاز دارند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار