روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد ایران در حال تجهیز نظامی و آموزش طالبان است تا بتواند با تهدیدات آمریکا و داعش مقابله کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از وال استریت ژورنال؛ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارش اخیر خود مدعی شد ایران در حال تجهیز و آموزش شبه نظامیان طالبان در افغانستان است تا علاوه بر مقابله کردن با آمریکا بتواند برای هرگونه حمله احتمالی داعش نیروی جنگجو در اختیار داشته باشد.

این روزنامه به سخنان چند تن از مقامات غربی و افغان در کنار یکی از فرماندهان طالبان استناد کرده است و البته از هیچکدام نامی به میان نیاورد. وال استریت ژورنال مدعی شد این فرمانده طالبان در استخدام نیروهای امنیتی ایران است و از تهران حقوق دریافت می کند. یک دیپلمات غربی نیز به این روزنامه گفته است: ایران بر روی بازگشت مجدد طالبان بر سر قدرت در افغانستان شرط بسته است زیرا آنها مطمئن نیستند افغانستان به کدام سمت خواهد رفت و چه سیاستی در پیش می‌گیرد.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش مدعی شد ایران نه تنها پول و کمک های مالی در اختیار طالبان قرار می دهد بلکه از سال 2013 (1391) اردوگاه‌های آموزشی در خاک خود تاسیس کرد تا نیروهای طالبان را در آن آموزش دهد. البته دولتی شیعه در ایران برقرار است که در زمان حمله نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در سال 2001 (1379) مخالفتی با سقوط حکومت طالبان نکرد.

بنابر ادعای فرمانده طالبان که در برخی منابع "عبدالله" نامیده می‌شود و یکی از مقامات افغان، ایران 4 اردوگاه آموزشی برای نیروهای طالبان در شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و یکی از شهرستان های استان کرمان تاسیس کرده است. همچنین "طیب آقا" رئیس دفتر طالبان در قطر مهمترین نقطه اتصال تهران با طالبان است.

در ادامه ادعای این روزنامه آمریکایی آمده است: ایران کمک‌های خود را به طالبان از زمان قدرت گرفتن نیروهای داعش در سوریه و عراق افزایش داده است. یک مقام افغان می‌گوید ایران به دنبال استفاده از طالبان برای مقابله با داعش است.

انتشار گزارش مقرضانه وال استریت ژورنال همزمان با تلاش دیپلمات‌های ایرانی و نمایندگان 1+5 بر سر امضای توافق جامع هسته‌ای بی ارتباط با سنگ‌اندازیهای برخی گروههای غربی بر سر رسیدن به این توافق نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد حسینی
۲۲:۴۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
من. باداعش مبارزه میکنم اگه اجازه حمله بدن
آخرین اخبار