گزارش؛

نهال‌هایی که بجای میوه، سایه دادند/ طرح طوبی، سراب باغداران

سرانجام نافرجام طرح طوبی پس از 22 سال از زبان برخی مسئولین و باغداران آه از نهاد هر شنوده‌ای بلند می‌کند.

به گزارش خبرنگارحوزه کشاورزی    گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح طوبی از پروژه هایی است که وزارت جهاد کشاورزی در عرصه مربوط به مدیریت‌های اموراراضی ، ادرات کل منابع طبیعی و اراضی اشخاص حقوقی و حقیقی از سال 1372 اجرا کرد. 
 
بر این اساس؛ افزایش سطح زیر کشت، اصلاح و مدرن کردن باغات از جمله اهداف اولیه اجرای این طرح بود که طبق شواهد نتواست چندان رنگ واقعیت بگیرد. 
 
واگذاری زمین دولتی، تسهیلات بانکی و یارانه‌هایی که به این طرح تعلق می‌گرفت مشفق خوبی برای رونق و پیشرفت طرح مذکور در راستای اهداف تعیین شده بود، اما هم اکنون و با گذشت 22 سال آنچه که از زبان برخی مسئولین و باغداران به گوش می‌رسد آه از نهاد هر شنوده‌ای بلند می کند. 
 
در این راستا طی گفتگوی باشگاه خبرنگاران با رئیس شورای ملی زیتون کم و کیف اجرای این طرح بیان شد. 
 
سید احمد بلندنظر با بیان اینکه در ابتدای طرح در سال 72 حمایت‌های خوبی از سوی دولت صورت گرفت ولی بزرگترین اشتباه دولت این بود که به جای هدایت، حمایت کرد، گفت: در آن زمان نهال‌ها را با کامیون پخش می‌کردند، زمین رایگان و وام می‌دادند ولی با این حال تمام این موارد بدون در نظر گرفتن کار کارشناسی بود. 
 
بلند نظر تصریح کرد: بهتر بود جهاد کشاورزی در آن زمان باغ‌های سازگاری کوچکی در هر استان ایجاد می‌کرد تا امروز ناچار به پرداخت چنین زیانی نشود، در واقع اگر آن زمان به جای اینکه در تمام کشور از نهال‌های یکسان استفاده شود کار کارشناسی صورت می‌گرفت امروز به این جا نمیرسیدیم که نهال‌های زیتون در شهرهای گرمسیری مثل جنوب و یا سمنان و ایلام به جای میوه، سایه دهند. 
 
بلندنظر ادامه داد: باغدارانی که در زمینه کاشت نهال زیتون از این طرح استفاده کردند این روزها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند چرا که این طرح با اجرایی شدن بدون کار کارشناسی، باعث زیان صدها میلیاردی به اقتصاد کشور شد. 
 
رئیس شورای ملی زیتون گفت: با تمام تلاش‌هایی که شورای ملی زیتون کرده، تنها نتیجه حاصل شده تخصیص بودجه کمی آن هم به منظور اصلاح باغات بوده ولی این بودجه به قدری کم و با روندی کند است که هم عمر باغدار تمام می‌شود و هم منابع آب به پایان می‌رسد و آنچه در نهایت باقی می‌ماند درختهای بی‌حاصل است. 
 
بر اساس این گزارش؛ تا به این جا که در عمل افزایش چشمگیری در تولید محصول زیتون به جز شهرهای شمالی در نقاط دیگر کشور نداشته‌ایم و تنها هزینه‌هایی بوده که هدر رفته و بازگرداندن آن به جوی کشاورزی سخت است ولی امیدواریم از این به بعد مسئولین امر در وزارت جهاد کشاورزی به این طرح با دقت نظر و کار کارشناسی دقیقتری توجه کنند. 
 
آن چه مسلم است استفاده صرف از امکانات راهی به جز تباهی نخواهد داشت و هنر استفاده از امکانات زمانی ملموس است که بازخورد مناسبی در جامعه هدف داشته باشد. 
 
اگر چه طرح طوبی مانند یک نقاشی در قاب، یک نوشته زیبا و چشم نواز است ولی باید مسئولین به این موضوع توجه داشته باشند که این طرح به سرابی برای کشاورزان و باغداران مبدل نشود. 
 
گزارش: حمیده آقاجانی 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۰۸:۵۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
این که عادت ما ایرانی ها شده ابتدا طرح بزرگ را پیشنهاد می دهیم و سریع در سطح وسیع اجرا می کنیم و بعد از شکست اون طرح احتمالا به بررسی علل آون می پردازیم ولی در کشورهایی مثل ژاپن ، آلمان و .... ابتدا یک طرح را پیشنهاد می دهند بعد اون طرح را در سطح کوچک چندین سال مطالعه و تحقیق می کنند و بعد با احتیاط و پشتکار بسیار زیاد و وجدان کاری اون طرح را اجرا می کنند . این نشون میده ایرانی ها یعنی ما در تمام امور عجول هستیم و همون ثانیه میخواهیم بدون زحمت به سودهای بسیار بسیار بسیار بسیار خیلی خیلی کلان دست پیدا کنیم .
آخرین اخبار