معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات آب ریشه در ضعف مدیریت منابع دارد و این مشکلات در کوتاه‌مدت به وجود نیامده است.

تلفنی** ضعف مدیریت علت اصلی مشکلات آبیبه گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ششمین نشست شبکه آسیایی برنامه‌ای G-WADI و اولین نشست کارگروه کارشناسی برنامه ابتکار بین‌المللی خشکسالی گفت: مشکلات آب کشور تنها ریشه در خشکسالی و نوسانات بارش سال‌های اخیر ندارد، ما کشور را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که در نوسانات طبیعی و غیرطبیعی کشور بدون تشویش اداره شود و برای رسیدن به این موضوع باید از روزمرگی خارج شویم.

وی در ادامه اظهار داشت: برنامه‌ریزی درازمدت برای کشور و پایبندی همه به آن از الزامات اساسی است که در غیر این صورت حتی با بالا بودن منابع آبی فراوان نیز با مشکل روبرو خواهیم بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات آب ریشه در ضعف مدیریت منابع آب دارد. به طور مثال در زمینه آب‌های زیرزمینی اگر از امروز شروع به کار کنیم امیدواریم تا 20 سال آینده به نتیجه مطلوب برسیم. از آنجایی که مشکلات در این حوزه مقطعی نیستند راه حل آنها نیز زمان‌بر است.

میدانی اذعان داشت: در صورت پیشروی شرایط حال حاضر برای سفره‌های آب زیرزمینی، حقوق حق‌ آبه‌های قانونی کشور تضعیف می‌شود و ما علاوه بر اینکه نباید برداشت غیرمجاز از چاه‌های غیرقانونی را داشته باشیم، باید تعادل آب‌های سفره‌‌های زیرزمینی را سنجش کنیم تا اگر با کمبود مواجه شدیم، پروانه چاه‌های قانونی را نیز تعدیل کنیم.

میدانی درخصوص مدیریت منابع آب گفت: این شرایط حال حاضر کارنامه همه مسئولان مربوطه در چندین سال گذشته است و ما نقدی به شخص خاص نداریم.

وی درخصوص جایگاه آب‌های زیرزمینی گفت: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر در حال حاضر 64 درصد آب شرب شهرها از منابع زیرزمینی و 70 درصد از تأمین آب شرب روستایی توسط سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

میدانی با اشاره به اینکه ما خشکسالی را تنها نباید در آب شرب جستجو کنیم، گفت: برای تأمین آب شرب با برنامه‌های ضربتی و موقتی می‌توانیم بحران را پشت سر بگذاریم اما برنامه‌ریزی ما باید بلندمدت باشد و بر همین اساس باید اصل مسلم کاهش برداشت 6 میلیارد مترمکعب در سال را رعایت کنیم.

وی در پایان درخصوص طرح احیا و تعادل‌سازی آب‌های زیرزمینی گفت: در سال گذشته این طرح به تصویب رسید و بر همین اساس وزارت نیرو ترجیح داد به جای ساختن سد پتانسیل خود را به سوی تعادل‌بخشی آب‌‌های زیرزمینی سوق دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار