معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید تحریم‎های ظالمانه دشمنان بر ضد کشورمان را درهم می‎شکند.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمد شریعتمداری شنبه شب در نشستی با سرمایه گذاران داخلی و خارج نشین استان خراسان شمالی در محل اتاق بازرگانی بجنورد اظهار کرد: دولت در سنگر سیاست خارجی برای شکستن تحریم های ظالمانه دشمنان نیازمند حمایت مردم، نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه است. 

وی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده هسته‎ای جمهوری اسلامی به نمایندگی از ملت ایران در جبهه دیپلماسی سرسختانه می جنگد و برای استیفای حقوق ملت ایران ایستادگی و مقاومت می‎کند. 

معاون رییس جمهوری افزود: ما نباید در صحنه عمل پشت مذاکره کنندگان خود را خالی کنیم، بلکه باید مسوولانه از آنها در این حوزه دفاع کنیم. 

شریعتمداری اظهار کرد: ما در هشت سال دولت گذشته شرایط پرتنشی را در حوزه سیاست خارجی پشت سر گذاشتیم و هر روز نیز بر این شرایط پرتنش افزوده می شد. 

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید توانست با حمایت های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده، جلو افزایش تحریم های ظالمانه را بگیرد و اگر تدبیر دولت یازدهم نبود احتمال افزایش این تحریم ها و ایجاد محدودیت برای کشورمان نیز بیشتر می شد. 

وی افزود: اگرچه تمام مشکلات اقتصادی موجود در کشور مربوط به تحریم ها نمی تواند باشد و بخشی نیز به ضعف مدیریتی خود ما مربوط می شود، ولی باید قبول کنیم که تحریم فشارهای مالی زیادی را بر کشور تحمیل کرده است. 

معاون رییس جمهوری گفت: به دلیل فشارهای مالی ایجاد شده ناشی از تحریم نه تنها تجار حوزه بازرگانی خارجی بلکه بانک مرکزی نیز توان جابه جایی ارز ناشی از فروش نفت را ندارند. 

شریعتمداری با انتقاد از کسانی که می گویند بیان مشکلات ناشی از تحریم مورد سوء استفاده دشمنان قرار می گیرد، اظهار کرد: شرایطی که تحریم بر کشور ما تحمیل کرده در شان نظام جمهوری اسلامی ما نیست و ما باید دوره تحریم ها را بشکنیم. 

وی اضافه کرد: اگر دولت می خواست در مذاکرات هسته ای دچار وادادگی شود این مذاکرات نه تنها 21 ماه طول نمی کشید بلکه در یک روز به توافق می انجامید و با تن دادن به الزامات فراقانونی کشورهای 1+5 در کمترین زمان به نتیجه می رسید. 

معاون رییس جمهوری بار دیگر تاکید کرد: دولت سرسختانه در جبهه مذاکره با دشمنان می جنگد و برای پیروزی نهایی نیز به کمک ملت و صاحبان فکر و اندیشه نیاز دارد. 

* سفارتخانه های ایران در خارج موظف به حمایت از تجار ایرانی اند 

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: امروز سفارتخانه های خارجی در کشورمان با تمام قوا از تیم های اقتصادی و بخش خصوصی خود حمایت می کنند و سفارتخانه ها و سرکنسولگری های ما در خارج از کشور نیز باید به جد از تجار ما حمایت داشته باشند. 

شریعتمداری اظهار کرد: البته باید بخش خصوصی ما به ویژه اتاق بازرگانی که قابلیت های خوبی نیز دارد، پای کار باشد و مراکزی را در خارج از کشور برای مبادلات تجاری ایجاد کند و سفیران و نمایندگان سیاسی ایران در خارج نیز موظف به حمایت از تجار هستند. 

* بانک مرکزی موظف به تامین سرمایه در گردش سرمایه گذاران 

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: براساس قانون خروج از رکود تورمی مصوب مجلس شورای اسلامی که از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده، این بانک موظف به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی است که قابلیت تولید دارند. 

شریعتمداری اظهار کرد: بانک مرکزی باید سرمایه در گردش مورد نیاز این واحدها را به هر میزانی که باشد، تامین کند. 

* یارانه نقدی و فشار مضاعف مالی به دولت 

معاون رییس جمهوری گفت: اعتبار 460 هزار میلیارد ریالی پرداخت یارانه نقدی به 75 میلیون ایرانی طبق سیاست دولت قبلی دولت را در تنگنای بزرگ مالی قرار داده و این میزان اعتبار 1.5 برابر اعتبار عمرانی سال 93 است. 

شریعتمداری اظهار کرد: در این شرایط، کار و دغدغه وزیر نفت ما این شده که ماهانه از منابع شرکت فراورده های نفتی و گاز نقدینگی یارانه نقدی را تامین کند. 

وی اضافه کرد: هزینه یارانه نقدی باعث شده تا نتوانیم یارانه حوزه تولید را پرداخت کنیم و این در حالی است که طبق قانون باید 30 درصد درآمد یارانه نقدی برای رونق تولید پرداخت می شد. 

در این نشست تعدادی از سرمایه گذاران خراسان شمالی مقیم خارج از کشور نیز مشکلات خود در زمینه سرمایه گذاری در ایران را بیان کرده و خواهان رسیدگی به این مشکلات شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار