استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: کود سبز با تبدیل شدن به هوموس باعث تشکیل خاک دانه‌ها می‌شود و در این حالت لوله‌های مویین خاک بیشتر شده و تهویه و نفوذپذیری خاک را افزایش می دهند.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ ناصر علی اصغر زاد افزود: کود سبز به منظور تقویت زمین از لحاظ مواد آلی غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بدین منظور گیاهان برای مدت زمانی معین در مزرعه کاشته شده و بعد از رشد کافی به زمین برگردانده می شوند.

وی تصریح کرد: باید علوفه ای برای کود سبز استفاده شود که سرعت تجزیه ماده سبز به وسیله میکروارگانیسم های خاک سریع باشد.

علی اصغر زاد ادامه داد: کود سبز از دو طریق بر میزان تلفات ناشی از آب شویی تاثیر می‌گذارد یکی از طریق انتقال آب از خاک به اتمسفر بر اثر تعرق و دیگری از طریق جذب عناصر غذایی از محلول خاک و جلوگیری از انتقال آن به زه آب‌ها در صورتی که محصول دارای سایه انداز گسترده باشد و سطح خاک را به طور کامل بپوشاند، تعرق مکانیزم اصلی اتلاف رطوبت خاک خواهد بود.

استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: کود سبز در ازدیاد فعالیت‌های زیستی، نگهداری و قابل جذب نگهداشتن عناصر غذایی خاک موثر است.

وی افزود: ترکیب جو و شنبلیله یا جو و شبدر بهترین انتخاب برای کود سبز است.

علی اصغر زاد تاکید کرد: زارعان نداشتن تاثیر آنی و سریع همچون کودهای شیمیایی را محدودیتی در استفاده از کود سبز عنوان می‌کنند.
 انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.