شرکت های دانش بنیان به دلیل عدم وجود ساختار مناسب و ابزار های قانونی در پیچ و خم قانون‌مندی قرار گرفتند که این امر باعث شده تا شرکت ها در رسالت خود دچار مشکل شوند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران شركت هاي دانش بنيان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند نقش ویژه‌ای در  رشد کشور در زمینه های علمی و فناوری و نیز اقتصادی برعهده دارند. 

فعالیت های شركت دانش بنیان انقدر از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که مقام معظم رهبری موسسه های دانش بنیان  را یکی از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی برشمردند. 

با توجه به مزیت نسبی کشورمان در خصوص نیروهای متخصص و ظرفیت انسانی موجود تغییر جهت اقتصاد مبتنی بر  منابع طبیعی به اقتصاد دانش بنیان تنها از مسیر ساماندهی و راه‌اندازی این موسسه ها می‌گذرد. 

طبق آمار در خرداد 1391 تعداد موسسه ها دانش بنیان مستمر در پارکها و مراکز رشد حدود سه هزار شرکت و آمار شرکت های خارج از پارک در حدود شش هزار شرکت برآورده میشود. 

برابر با آمار فوق تعداد 17 هزار نفر نیرو متخصص در این شرکت ها مشغول به کار هستند. 

این موضوع در حالیست که بر اساس افق برنامه 20 ساله کشور مقرر شده است بیش از 50 هزار شرکت  دانش بنیان در کشور فعال شوند و این تعداد در افق برنامه پنجم توسعه کشور به 20 هزار شرکت خواهد رسید. 

اما مشکلی که در حال حاضر این شرکت ها با آن مواجه هستند عدم وجود ساختار ها و ابزار های قانونی مورد نیاز برای رفع نیاز های پژوهشی و فناوری  در راستای ماموریت سازمان است که عبارتند از : 

• عدم وجود تخصص و اشراف کامل به  طرح های مطرح شده نوآوران 
• عدم توانایی اجرای در راهبردی و هدایت صحیح نوآوران و بروکراسی معمول دستگاه ها 
• نیاز به برون سپاری مسئله برای عدم درگیری سازمان و در عوض نظارت کامل بر طرح هاست 

 شفافیت قانون برای شرکت های دانش بنیان 
دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران  در این خصوص عنوان کرد در مورد تاسیس شرکت های دانش بنیان قانون مشخص است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر این  شرکت ها از معافیت های مالی و تسهیلات کم بهره برخوردارند و این قانون در حال اجرا است. 

وی درادامه تصریح کرد: ما تاکنون 1500 شرکتت معاف از مالیات داشتیم که این امر بی سابقه بوده است. 

ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: عدم آشنایی با قوانین است که ممکن است شرکت ها را با مشکل مواجه کند. 

وی در ادامه افزود : ممکن است فرد تصور کند که محصولی که ارائه کرده است دانش بنیان است ولی این اختراع در سامانه ما به عنوان دانش بنیان معرفی نگردد. 

وی در پایان در پاسخ به طولانی شدن فرایند برای ثبت شرکت دانش بنیان عنوان کرد: این امر طبیعی است و باید شرکت ها مورد تایید قرار گیرند و طبیعی است که باید حساب های مالیاتی و بیمه شرکت مشخص شوند که معمولا شرکت ها در این دو موضوع دچار مشکل میشوند. 

در حال حاضر 1500 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که توجه هرچه بیشتر مسئولان به این شرکت ها میتواند باعث رشد علمی در کشور شود و از سویی باعث رقابت با محصولات مشابه خارجی شود. 



گزارش از احسان رمضانی



انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.