وظیفه یک مستند‌ساز منعکس کردن حقیقت است و ساخت سلیقه‌ای مستند به دور از رسالت هنرمند است.

محمد‌علی شعبانی سازنده مستند «سمفونی استیضاح» در خصوص معضلات و جزئیات مستند‌های تاریخی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: سینمای مستند د حال پشت سر گذاشتن روزهای عجیبی است. کار مستند‌سازی به معنی هنری کلمه، در برنامه‌های تلویزیونی خلاصه می‌شود.

در حال حاضر در جشنواره‌هایی چون حقیقت، فجر، فیلم کوتاه تهران و...فارغ از کیفیت، فقط به کمیت می‌پردازیم. بنابراین باید به دنبال این بود که آیا حرف زمانه‌ی خود را بزنیم یا نه؟ در واقع امروز ما چیست؟ سینمای مستند به سمت روزنامه‌وار شدن و خبر شدن می‌رود. اما رسالت سینمای مستند این نیست. سینمای مستند قرار نیست روزنامه‌نگاری کند.

وی ادامه داد: با ذکر این مطلب که نباید از آینده غافل شد باید گفت ما یکسری مفاخر داریم که فرهنگ و ادب ارتزاقی امروز ما از آن‌ها به ارث رسیده است که اگر نمی‌توانیم این فرهنگ را در زندگی‌مان بکار ببریم بهتر است آن‌ها را بشناسیم و با ایجاد یک فرهنگ درست، فارغ از تعصبات به آن‌ها بپردازیم.

وی افزود: نگاه کردن صفر و صدی و سفید و سیاه ما را نابود کرده است. مگر کدام‌یک از ما انسان‌های کاملی هستیم؟ همه ما مجموعه‌ای از خوبی‌ها و بدی‌ها هستیم مشاهیر ما نیز اشتباهاتی را داشته‌اند بخشی از کار در ساخت مستند، سلیقه‌ای شده است یک فرد در مقام مدیر فرهنگ نباید سلیقه‌ای عمل کند.

ما هنرمندیم و وظیفه‌ی ما منعکس کردن حقیقت است کار یک ژورنالیست مشخص است.

دغدغه‌ی من فیلم‌سازی ژورنالیستی نیست،َ ترجیح می‌دهم صبر کنم تا خریدار حرفم پیدا شود.

شعبانی ادامه داد: در حال حاضر در مورد شخصیت‌های تاریخی، فرهنگی و... کار برجسته و بزرگی را نداریم که به جهان معرفی کرده و بگوییم کدامین اخلاق و فرهنگ متعلق به ما است.

هنگامی‌که به جهان معرفی کرده و بگوییم که این اخلاق و فرهنگ متعلق به ما است.

هنگامی‌که فیلم‌ساز به سمت سلیقه مدیرش حرکت کند، درنتیجه سلیقه‌ی هنرمند و مدیر یکی خواهد شد و اینجاست که فیلم‌ساز به دنبال سلایق مدیرش رفته و آیین‌نامه‌ی تصویبی او، از رسالت خود دور می‌‌شود.

وی تصریح کرد: مدیران و سرمایه‌گذاران با بودجه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند مدیریت کرده و فیلم‌ساز به ناچار به سمتی که با صرفه‌تر است گرایش پیدا می‌کند ما دید بلند مدت نداریم سوژه همیشه هست اما پول نه مدیران در سرمایه‌گذاری‌های خود به دنبال دغدغه هنرمند نیستند. هنرمند، مدیر و تشکیلات بوروکراسی پیدا کرده است.

سازنده‌ی مستند «سمفونی استیضاح» عنوان کرد: مفاخر پتانسیل ساخته شده و به اثر مستند تبدیل شدن را دارند علت اینکه کشورهای دیگر در این مورد بسیار خوب کار می‌کنند، این است که آن‌ها قصد ساختن کپسولی که بترکد را ندارند بلکه اثر خود را در بزنگاه نمایش می‌دهند. اگر ما از این موضوع غافل شویم، بدیهیات را هم از دست می‌دهیم. فرهنگ بدون شعارزدگی، مسئله‌ای است که کشورهای اطراف از آن خالی‌اند و سعی می‌کنند خلا موجود را اینگونه پر کنند. ما باید با سند و مدرک نشان دهیم که این شخصیت‌ها فرامرزی هستند و پیام آن‌ها برای همه‌ی ملت‌ها است.

شعبانی بیان کرد: امروزه هنر ما سازمانی شده است، مانند گیاه دیمی که آن را در گلخانه رشد می‌دهیم، بنابراین نتیجه‌ی کار ما هم می‌شود فیلم گلخانه‌ای. هم‌اکنون فیلم‌های برجسته در مورد مفاخیر کم داریم و از زاویه دید خودمان مفاخر را معرفی می‌کنیم. زیرا یک فصل از زندگی آنان را می‌پسندیم. برداشت ما از مفاخیر یک نگاه صفر و صدی است و در سینمای مستند به گفتن بخشی از حقیقت در مورد مفاخر می‌پردازیم.

وی در پایان گفت: من و افرادی که مشغول بکار هستیم،‌ با شرافت ایستاده‌ایم و این از سر بیکاری نبوده، چرا که پیشنهادهای خوبی از داخل و خارج کشور برای کار داریم. در نهایت ما امروز برای زندگی محتاج مفاخر هستیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.