سفیر مغولستان گفت: این کشور خواهان برقراری ارتباط و همکاری مشترک علمی و تاریخی با ایران به ویژه استان زنجان است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه زنجان ،سفیر مغولستان گفت: ایران و مغولستان تاریخ مشترکی در قرون وسطی دارند به ویژه این ارتباط تاریخی در قرن 13 و 14میلادی به اوج خود می رسد.

 یام، یادآورشد: شهر زنجان در برقراری این ارتباط نقش مهمی را بر عهده داشته است و می تواند به عنوان محلی سرشار از منابع تاریخی و باستانی نقش موثری در انجام و اجرای پروژه های علمی و پژوهشی داشته باشد.

یام اظهار کرد: اطلاعات تاریخی موجود در زنجان و مربوط به دوره ایلخانیان می تواند برای مغولستان اهمیت داشته و پاسخ گوی نیاز مطالعاتی این کشور باشد.

سفیر مغولستان در ایران بر لزوم برقراری ارتباط علمی با دانشگاه زنجان تاکید کرد و برقراری و استمرار این ارتباط را در کمک به توسعه و پیشرفت مغولستان موثر برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دانشگاه زنجان و آکادمی علوم مغولستان می توانند به تبادل دانشجو با یکدیگر بپردازند.یام با تاکید بر آموختن زبان فارسی در میان مردم مغولستان این زبان را دارای اهمیت تاریخی ویژه ای برای این کشور برشمرد.

سفیر مغولستان در ایران خواهان تبادل اطلاعات علمی در عرصه تاریخی و علوم پایه و بنیادین شد و بر لزوم توسعه روابط علمی و پژوهشی در کنار سایر حوزه ها تاکید کرد.

وی ادامه داد: مغولستان می تواند در عرصه اقتصادی نیز همکاری های قابل توجهی با ایران داشته باشد و ایران می تواند کمک شایانی به ایران در حفظ محیط زیست، پاسداری از جنگل های این کشور و انتقال تکنولوژی به آن داشته باشد.مغولستان تا دو سال قبل ارتباط دیپلماتیک با ایران نداشت اما پس از برگزاری نشست سران کشورهای عضو غیر متعهدها با حضور رییس جمهوری این کشور، سفارت آن در ایران تاسیس شد.


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.