تشکیل کمیته بررسی و گواهی تثبیت کننده های خاک/برگزاری کنفرانس علمی منطقه ای گرد و غبار در سال95

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ستاد بین دستگاه ها با ایجاد ساختار لازم و تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت 12 وزارت خانه و سازمان با معضلا ت انتشار گردوغباردراستانهای کشور مقابله می کند.

به  گزارش حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران سازمان حفاظت محیط زیست ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست بااشاره به اقدامات ستاد مقابله با ریزگردهااظهارکرد: وظیفه اصلی ستاد ایجاد هماهنگی بین دستگاهی برای تدوین برنامه جامع مقابله با این پدیده و کاهش خسارات و اثرات آن بر زندگی مردم بوده است،دولت تدبیر و امید شعار اصلی خود را محیط زیست قرار داد و مصوبه اولین جلسه دولت در مورد تشکیل کمیته احیای دریاچه ارومیه و احیای شورای عالی محیط زیست گواه بر این موضوع است.

وی ادامه داد:شورای عالی محیط زیست در اولین جلسه خود در آبان ماه سال 1392 " ستاد مقابله با پدیده گردوغبار " رادر سازمان محیط زیست  تشکیل داد واین ستاد کار خود را در بهمن ماه سال 92آغاز کرد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:این ستاد با تلاشی گسترده  اقدام به ایجاد ساختار لازم و تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت 12 وزارت خانه و سازمان کرد، که  حاصل این تلاشها، تهیه برنامه های اولیه دستگاهها بود که در بهمن ماه سال گذشته منجر به تصویب بودجه 5700 میلیارد ریالی در دولت شد که در صورت تامین اعتبار مصوب برنامه های اجرایی آن در دستگاههای مرتبط آماده شده است.

شعاعی بااشاره به جمع آوری کلیه اطلاعات موجود در کشور در سطح دانشگاههاافزود: جمع آوری کلیه اطلاعات موجود در کشور در سطح دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی و دستگاههای اجرایی و شروع تدوین سند ملی منشا موجب هدایت بهتر برنامه های اجرایی کشور می شود، تعامل با سازمان هواشناسی و کمک به تصویب طرح در دولت به منظور ارتقاء سیستم پایش و پیش بینی در کشور از اقدامات دیگر ستاد ایجاد هماهنگی بین دستگاهی است که پس از تامین اعتبار اجرایی می شود.
 
 مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تشکیل کمیته های استانی تاکیدکرد: تشکیل ستاد مدیریت بحران استانها به منظور تعریف طرحهای مستقل برای هر استان با محوریت استانداران ، از جمله اقدام های اساسی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار است وتاکنون در چند استان برنامه عمل استانی آماده شده که پس از تامین اعتبار اجرایی می شود.
 
وی افزود:
 استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان،  اصفهان ، خوزستان ، یزد ، هرمزگان، بوشهر ،ایلام و خوزستان از استانهای الویت دار در این زمینه هستند.

 شعاعی تصریح کرد:
 تعامل با زیرمجموعه های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وانجام تکالیف قانونی در زمان بروز بحران ، از فعالیتهای دیگر ستاد هماهنگی بین دستگاهی است.
 
وی با اشاره به اینکه تشکیل سایت اطلاع رسانی و درج نکات ایمنی به منظور کاهش آسیب پذیری شهروندان افزود:با توجه به تاثیر پذیری شدید کشور از گردوغبار حاصل از فعالیت منشاءهای خارجی ، تعامل جدی با کشورهای منطقه از ابتدای تشکیل ستاد آغاز شد که حاصل آن امضای 4 توافق بین دولی افزون بر 10 توافق قبلی بوده است که متاسفانه به دلیل عدم تمایل برخی از کشورها در همکاری با ایران و عدم امنیت در برخی دیگر، تاکنون موفقیت موثری حاصل نشده است.
 
برگزاری کنفرانس علمی منطقه ای گرد و غبار در سال 95
 
شعاعی با اشاره به امکان استفاده از جامعه علمی و تحقیقاتی این کشور ها برای آگاه سازی دولتهای منطقه و اطلاع  از برنامه های دولتها گفت:اجرای یک کنفرانس علمی منطقه ای در دستور کار قرار گرفته که با همکاری چند دانشگاه داخلی در اوایل سال 1395 برگزار می شود.
 
تشکیل کمیته  بررسی و گواهی تثبیت کننده های  خاک
 
وی بااشاره به صنعت و نوآوری های ارائه شده خبرگان کشور در زمینه تثبیت کانون ها از جمله سیاست های این ستاد تاکیدکرد: در حال حاضر برای اولین بار کمیته بررسی و گواهی تثبیت کننده های  خاک به منظور پاسخگویی به جامعه پژوهشی و صنعتی کشور با مشارکت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری شکل گرفته است.
 
شعاعی ادامه داد :در کنار این فعالیت ها ، ستاد پاسخگوی پیشنهادات واصله در مورد ارائه طرحهای پژوهشی در زمینه  شناسایی و مدیریت کانون ها، مکانیزم وقوع  و انتشار، اتر گذاری بر  تولید و سلامت  بوده که متناسب با اعتبارات موجود، در کمیته علمی و فنی ستاد بررسی و پیگیری شده است.
 
وی به یکی دیگر از اقدامات اساسی ستاد مقابله با پدیده ریزگرد ها اشاره کرد و گفت: 
تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو و نفت برای رها سازی حقابه تالابها  و تسهیل در آبگیری آن ها  بوده که نقش مؤثری در کنترل گرد و غبار داخلی در برخی مناطق داشته است. آبگیری حوضه های 1و2و3 هورالعظیم به گواهی متخصصان ، تاثیر به سزایی در تثبیت منطقه آبگیری سدها، افزایش رطوبت منطقه و کاهش شدت گردوغبار داشته است.
 
شعاعی مطرح کرد: تلاشهای متعددی در هماهنگی بین دستگاهی شامل تشکیل جلسات مستمر کمیته راهبردی ستاد، کمیته علمی- تحقیقاتی و شرکت در جلسات کمیسیون های دولت و کمیته های برنامه ریزی دستگاهها  در یک سال گذشته انجام شده است. 
 شعاعی درپایان گفت: گرچه این میزان تلاش برای حل بحرانی به وسعت میلیون هکتار در کشور اقناع کننده نیست،  ولی با توجه به محدودیت های شدید موجود در کشور شاید  پاسخ قانع کننده ای برای برخی از ادعاها باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار