رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان از افتتاح یک کارگاه کارگاه شعربافي با سرمایه گذاری بخش خصوصی در کاروانسراي تاريخي نراقي بازار قدیمی این شهر خبر داد.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛  محسن جاوری، در حاشیه مراسم افتتاح این کارگاه  گفت: احیای صنایع دستی مغفول مانده، ترویج فرهنگ هنرهای سنتی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی هدف سرمایه گذار این کارگاه از راه اندازی آن است.

وی، با اشاره به راه اندازی این کارگاه با سرمایه گذاری یک میلیارد ریالی علی خانبان پور جوان خوش ذوق کاشانی افزود:این میزان سرمایه ریالی برای آماده سازی و تجهیز کارگاه با مساحت 90 متر مربع هزینه شده است.

به گفته وی، روزانه چهار کار از پارچه های ابریشمی به عرض یک متر و 20 سانتیمتر در یک متر از طریق دستگاه شعربافی این کارگاه می تواند تولید شود.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان با تقدیر از همت این جوان کاشانی در احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش شده گفت: واحد صنایع دستی این اداره حمایت های تشویقی و راهنمایی های لازم در راه اندازی این کارگاه را برای سرمایه گذار انجام داده است.

جاوری تولید روزانه چهار کار شعربافی به ارزش حدود 20 میلیون ریال در این کارگاه را خاطرنشان کرد و گفت: استاد محمود جلالتی از استاد کاران پیشکسوت شعربافی کاشان و دارنده مهر اصالت یونسکو به عنوان استاد کار در کارگاه مذکور مشغول به فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه شعر بافي يكي از صنايع نساجي و پارچه بافي سنتي است كه در كاشان ريشه و سابقه اي كهن دارد افزود: شعر بافي نوعي پارچه از جنس ابريشم است كه در بافت آن از نقشه ی خاصی استفاده نمی شود و می توان تولیدات آن را به دو گروه ساده و میله ای یا راه راه تقسیم كرد.

به گفته وی،در حال حاضر 67 هنرمند شعر باف در 15 کارگاه شعر بافی در کاشان مشغول به کار هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان، فعالیت بیش از 570 هنرمند در قالب 50 رشته صنایع دستی را یادآورشد و گفت: کاشان قدمت دیرینه ای در هنرهای سنتی و صنایع دستی به ویژه مخمل بافی، شعربافی، زری دوزی و سایر رشته ها دارد که احیای آن علاوه بر ایجاد درآمدزایی و اشتغال عامل حفظ میراث هنری و دستاوردهای ارزشمند گذشتگان است.

جاوری در پایان با تاکید بر ضرورت شناسایی این هنرها و انتقال دانش این مهارت های فنی به نسل حاضر گفت: شعر بافی، یکی از اصیل ترین صنایع دستی ایران است.

مراسم افتتاح کارگاه شعر بافی کاروانسراي تاريخي نراقي بازار کاشان با سخنرانی محمد حسین دهقانی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و محسن جاوری، رییس اداره میراث فرهنگی کاشان و حضور دیگر مسوولان محلی و هنرمندان شعرباف انجام شد.


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.