شیراز؛

بزرگترین "آتشکده" و بیشترین آتشکده های ساسانی ایران در فارس

یکی از مهم ترین، بزرگترین و همچنین بیشترین آتشکده های ساسانی ایران در استان فارس قرار دارد.

 به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران گفت: سه آتشکده بزرگ در زمان ساسانیان در ایران وجود داشت که هر کدام ویژه گروهی بود .

وی ادامه داد: آتشکده آذرگشسب یکی از این آتشکده ها که ویژه آرتشیان است و اکنون در تکاب آذربایجان قرار دارد و به نام مجموعه تخت سلیمان ثبت ملی و جهانی شده است دوم آتشکده آذر برزین مهر که ویژه کشاورزان بوده است و در خراسان بزرگ قرار دارد که ریوند امروزی است و در بالای کوهی تنها ویرانه ای از آن باقی مانده است.

این کنشگر میراث فرهنگی و زیست بوم افزود: سوم آتشکده آذرفرنبغ (کاریان لار ) که آن را بزرگترین و مهم ترین آتشکده ساسانی می دانند و ویژه موبدان است.

آتشکده آذرفرنبغ (کاریان لار )

سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران بیان کرد: برخی این آتشکده را مربوط به دوران اشکانیان می دانند و برخی به دوران ساسانیان اما ساسانیان به صحت نزدیکتر است.

وی ادامه داد: این آتشکده که امروز ویرانه ای بیشتر از آن نمانده است در پیوند با موبدان بوده و در آنجا انجمن مغان در دوره ساسانیان شکل می گیرد و در این آتشکده تربیت موبدان زرتشتی انجام می شده است.

آریا با بیان اینکه جایگاه این آتشکده مانند دانشگاه و آموزشگاههای امروزی است افزود: این آتشکده جایگاهی برای گردهمایی بود و در آنجا برای اداره کشور تصمیم می گرفتند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران گفت: اردشیر بابکان از همین آتشکده برخاسته است که همانجا دین را ابزاری می کند، دین مزدیسنا را راه انداخته و آن را گسترش می دهد.

آریا ادامه داد: پدربزرگ اردشیر بابکان ساسان هم، موبد همین آتشکده بوده است یعنی از زمان اشکانیان بوده است.

وی گفت: برخی جاها نوشته شده سنگ نوشته ای در زمان پهلوی وجود داشته است که 30 هزار دینار خرج هزینه ساختمان آتشکده آذرفرنبغ شده است ولی هیچ اثری از این نوشته وجود ندارد ما نه می توانم آن را رد کنیم و نه می توانیم اثبات کنیم.

کنشگر میراث فرهنگی و زیست بوم افزود: بلندای آن نزدیک به 20 متر است در مسیر گذر کاریان از دهستان هرق از آتشکده ساسانی و کاریان بخش جویم شهرستان لار، 42 کیلومتری جنوب باختری جویم در نیمه راه بندر سیراب به دارابگرد جای داشته است.

آریا ادامه داد: نقشه اصلی آتشکده به شکلی ذوذنقه بوده است که گوشه های جلویی آن نزدیک به 5 متر پهنا و 7 متر بلندا دارد در جلوی این گوشه ها، سکویی به بلندای 1 متر و نیم از سطح زمین جای گرفته است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران بیان کرد: بر فراز این سکو در بلندای 3 متری بر روی دیواره گودالی مثلثی شکل است مصالح بکاررفته در دیوار این آتشکده آجر و گل است.

آریا گفت: بر روی دیوار این آتشکده بازمانده هایی از راهرو و اتاقی دیده می شود که به درون فرو ریخته است.

وی افود: آتشکده کاریان لار یا آتشکده آذرفرنبغ 25 اسفند ماه 1379 با شماره 3417 به ثبت ملی رسیده است.

چهارتاقی ها

کنشگر میراث فرهنگی و زیست بوم اظهار کرد: بیشترین چهارطاقی ها که 90 الی 95 درصد آنها آتشکده است در زمان ساسانیان در ایران، در استان فارس قرار دارد چون خواستگاه ساسانیان در این استان بوده است که از جمله این آتشکده ها آتشکده رستاق در داراب، آتشکده گره در کازرون و آتشکده کنار سیاه در فیروز آباد است.

آریا ادامه داد: مرکز آتشکده ها و چهار طاقی های استان فارس داراب است که از جمله آتشکده هایی که در این شهرستان قرار دارد آتشکده رستاق، آتشکده آذرجو و آتشکده آذرخش است.

 

انتهای پیام/ع

گزارشی از مژده عینی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.