تمهیدات ویژه ماه مبارک رمضان که از چند روز مانده به فرا رسیدن این ماه انجام می شود، باعث هیجان و شور و شوق عجیبی در خانه ها و محلات می شود.

 به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛  چند روز مانده به ماه مبارک رمضان ، عده ای نذر یا تکلیف ادای روزه های قضا شده را به جا می آورند و ریش سفیدان محلات هم با کمک جوانان مساجد را برای عبادت در این ماه غبار روبی، نظافت و عطر افشانی می کنند که این کار با استقبال گرم مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان همراه می شود.

مادر بزرگ ها و خانم های خانه دار برای تهیه انواع خوراکیهای مخصوص سفره های افطاری و سحری اقدام می کنند ، آسیاب کردن برنج برای تهیه فرنی ، درست کردن انواع مربا که شاخص ترین آنها مربای گل محمدی و مربای بالنگ می باشد.

اغلب خانواده های اردبیلی سعی می کنند تا این آداب را حفظ کرده و از آن در مناسبت هایی مثل ماه رمضان و سایر ماه های مبارک استفاده کنند.

تهیه نان گرم سنتی و تازه به ویژه سنگک ، بربری و فطیر های محلی با چای شیرین و عسل و سرشیر بر سر سفره افطار از آداب مردمان اردبیلی به شمار می رود.

در این فصل شیرینی فروشی ها بیشتر به پخت زولبیا ، بامیه ، گز ، سوهان و پشمک در اردبیل می پردازند و این موارد مذکور جزء جدا نشدنی سفره های افطاری در این شهر است که جلوه بیشتری به سفره های افطاری می دهد.

جامعی کارشناس عامه مردم اردبیل در خصوص اعمال معنوی ماه مبارک رمضان می گوید: توجه بیش از پیش به عبادات واجب و مستحبی ، گرایش بیشتر به معنویات و اعمال خیر خواهانه علاقه مندی به طبیعت به عنوان نشانه هایی از عظمت و قدرت الهی ، صله ارحام و برکت یافتن رزق و روزی از فواید معنوی روزه داری در ماه رمضان است.

وی افزود :ماه رمضان فرصت مناسبی است تا انسانها در کارها و جوانب مختلف زندگی خود بازنگری کنند البته طبق یک رسم قدیمی شب دوم ماه رمضان در اردبیل نیز مجالس یادبود برای اشخاصی که بعد از رمضان سال قبل در گذشته اند در مساجد یا منازل برپا می شود.

جامعی بیان کرد: بیشتر ساکنان منطقه اردبیل به بیدار شدن از خواب برای خوردن سحری و اعمال خاص سحر و نماز صبح رغبت زیادی نشان می دهند طوری که در گذشته به علت نبود امکانات برای بیدار کردن مردم برای سحری دق الباب کردن، جارچی و حتی شلیک توپ نیز استفاده می کردند که این نشان دهنده ی روح همدلی بین مردم این استان بوده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: هرچند با استفاده از فناوری های نوین اجرای برخی مناسبات فرهنگی و دینی تغییر کرده و امروزه استفاده از ساعت ، رادیو، تلویزیون های کوکی و تلفن برای بیدار شدن به سحری استفاده می شود اما در کنار تسهیلات و مزایایی که برای آرامش و راحتی به وجود آورده است باعث کاهش ارتباطات انسانی چهره به چهره شده، همچنان سنت صله رحم و دید و بازدید در استان اردبیل به دلیل اهتمام مردم به آداب و رسوم گذشته جریان دارد.

جامعی کارشناس مسائل فرهنگی دراردبیل بیان کرد:ساعات نزدیک افطار بیشترین نمود رمضان در اردبیل را دارد و از حرکت مردم و بسته شدن همزمان مغازه ها و محل های کسب و کار می توان به راحتی حس کرد که وقت اذان و افطار شده است.بعد از افطار در اغلب مساجد با حضور پرشور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نماز جماعت و مراسم سخنرانی و قرائت قرآن برگزار می شود که این برنامه ها جلوه ای خاص به مساجد استان می دهد.

جامعی افطاری دادن را از دیگر رسم های روزه داران اردبیلی در این ماه پرفضیلت اعلام کرد و افزود: از دیر باز بر جای مانده است و معمولا در منازل ، مساجد و سالن های پذیرایی انجام می شود که بستگی به تعداد مهمانها دارد. عید فطر نیز با حضور همه روزه داران با اقامه نماز عید فطر در مساجد شهر با شکوه خاصی برگزار می شود و در این روز دید و بازدید عید فطر که مخصوص بزرگان فامیل و خانواده های مصیبت زده است، کوچکترهای فامیل برای تبریک عید فطر به خانه بزرگترهای فامیل می روند و کسانی هم که قبل از عید فطر یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند پذیرای میهمانان زیادی جهت تسلی خاطر می باشند.

وی افزود: در مجموع محکم ترین آداب این ماه مبارک برگزاری جلسات ختم قرآن بعد از نماز ظهر و عصر در مساجد و منازل و تدارک پخت نذری و پخش آن بین مردم به خصوص نیازمندان و همچنین جمع آوری نذورات و کمک های مردمی جهت دستگیری ایتام و برپایی مکانهای آموزشی جهت ارائه صحیح احکام دینی و شرعی به مردم در الویت برنامه های مسئولین و ریش سفیدان در این ماه پرفضیلت می باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.