به گزارش
حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس با بیان اینکه حفظ محیط زیست از راهبردهای مهم سازمان محسوب میشود، اظهار داشت: مشخص نبودن رژیم حقوقی دریای خزر، اجرایی نشدن مطلوب کنوانسیون تهران، فرسودگی سکوها و لوله های نفتی سواحل آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان و نشت مداوم نفت از مهمترین چالشهای زیست محیطی دریای خزر است.
حق شناس؛ ترانزیت سوخت در خزر و احتمال بروز سوانح، ورود انواع زباله و فاضلاب و سموم کشاورزی از رودخانهها به دریا و سواحل، نوسانات سطح آب دریای خزر، پیشروی به حریم دریا و خصوصی شدن سواحل و نظارت بر آن نداشتن، انقراض نسل ماهیان خاویاری، استخوانی و فک دریای خزر را از دیگر مشکلات زیست محیطی دریای خزر برشمرد.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تردد سالانه 5 هزار شناور در دریای خزر گفت: در صورت بروز آلودگی، پنج کشور حاشیه دریای خزر باید از سطح آمادگی بیشتری نسبت به گذشته برای برخورد با آلودگی احتمالی برخوردار باشند.
حق شناس؛ وجود نفت و گاز، حمل و نقل دریایی، گردشگری و تفریحی، آبزیان و صید آنها را مهمترین ارزش اقتصادی خزر عنوان و بر لزوم توجه به محیط زیست خزر تاکید کرد.
وی افزود: در خلیج فارس سالانه بیش از 50 هزار شناور تردد میکند که احتمال 30 درصد ریسک آلودگی وجود دارد.
حق شناس با بیان اینکه یک سوم ریسک در خلیج فارس برای ایران است، گفت: به همین علت سازمان بنادر و دریانوردی، برای مقابله با آلودگیهای زیست محیطی دریا و امداد و نجات، زیاد
هزینه کرده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسئله محیط زیست و سلامت انسان و موجودات دیگر سازمان بنادر و دریانوردی 60 میلیارد تومان برای آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس هزینه کرده است.
حق شناس؛ امکانات و تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی را هشت فروند بالگرد و یک فروند هواپیما، 17 فروند شناور جستجو و نجات، 16 قایق، هفت مرکز اصلی جستجو و نجات دریایی، 13 مرکز فرعی و چهار مرکز فرعی پایش آلودگی نفتی اعلام کرد.
به گفته حق شناس؛ همچنین سالانه 10 میلیارد تومان هزینه عملیاتی راهبری، تعمیر و نگهداری شناورها و تجهیزات مورد استفاده در این حوزه میشود.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: گرچه سازمان بنادر و دریانوردی مرجع دریایی کشور محسوب میشود؛ اما مدیریت مسائلی که در این حوزه اتفاق می افتد از توان سازمان خارج است و همت تمامی دستگاههای اجرایی را میطلبد.
وی همچنین یادآور شد: در بازه زمانی پنج ساله تا پایان سال 93، در 461 مورد سانحه دریایی وارد عمل شدیم.
حق شناس با اشاره به اینکه ایران به کنوانسیونهای مختلف دریایی ملحق شده است، افزود: به لحاظ بینالمللی مکلفیم آمادگی کامل در شمال و جنوب برای بحث مقابله با آلودگی نفتی و امداد و نجات دریایی داشته باشیم.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه رابطه مستقیم بین اکولوژی و اقتصاد وجود دارد، یاداور شد: فقط با حفظ سلامت محیط زیست میتوان به توسعه پایدار دست یافت.
حق شناس افزود: امروز در جهان بحث بنادر هوشمند مطرح شده که یکی از شاخصههای مهم آن کاهش مصرف انرژی و گازهای ناشی از مصرف، افزایش کارایی اقتصادی به منظور افزایش جریان ترافیک و تجارت است.
وی با اشاره به اینکه در سال 2008 میلادی، 60 بندر جهان برای کاهش گازهای گلخانهای هم پیمان شدند، تاکید کرد: ما نیز باید آمادگی داشته باشیم بنادر ایران را به بنادر هوشمند تبدیل کنیم.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بندرگاه انزلی و نوشهر، کابل گذاری برای امکان استفاده کشتیها از انرژی برق انجام شده است.
حق شناس یادآور شد: آب، هوا و خاک سه عنصر حیاتی است که فقط متعلق به ما نیست بلکه به نسلهای آینده نیز تعلق دارد و در صورت تخریب این سه عامل نمیتوانیم به توسعه دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/