آستان مقدس امامزاده سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) که فرزند امام موسی کاظم (ع) است بر روی تپه ای باستانی معروف به معصوم زاده واقع در جنوب شهر بجنوردبا گنبدی فیروزه ای رنگ قراردارد.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ از بجنورد ، این آرامگاه با وسعت بیش از 3 هکتار در شهرستان بجنورداست. سرتاسر نمای بیرونی سر در محرابی ایوان در جهت افقی و عمودی با آیاتی از کلام‌ا… مجید تزئین یافته، این آیات به خط ثلث بر روی کتبیه‌ای از کاشی و در دو طرف ضلع شمالی و مجاور پایه گلدسته‌های امام‌زاده وجود دارد.

چهار درگاهی در چهار سوی بقعه ساخته شده که درگاه شمالی آن رو به ایوان اصلی و سه درگاهی دیگر به سه صحن در سه جهت بدون واسطه باز و متصل می شود.

جملات لااله الا الله … محمد رسول ا… علی ولی ا … به خط کوفی چهار بار درگرداگرد قسمت میانی و در ساقة گنبد، طرحهای محرابی شکل به هم پیوسته‌ای نصب شده است.

در ضلع شرقی معصوم‌زاده بجنورد، بازمانده‌ای از بنای یک سردابه قدیمی دیده می‌شود.

این بنا ضمن اینکه توسط فتعلی شاه قاجار، ترمیم شده با مشارکت تنی چند از افراد نیکوکار و به همت بنایان بجنوردی نیز تجدید بنا و نوسازی شده است.

حجت الاسلام سیف الله سهرابی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت : بنای قدیمی این امامزاده با مساحتی افزون بر 300 متر مربع دارای 64 متر مربع گنبد و آینه کاری و نیز یک دستگاه ضریح مطلا و دو دهنه شبستان است .

وی افزود : با توجه به نیاز ضروری به توسعه این امامزاده، در سال 1388 با هماهنگی معاونت بقاع و اماکن متبرکه مذهبی کشور، با تهیه طرح جامع که به تصویب دفتر فنی سازمان مرکزی رسیده است فاز اول پروژه امامزاده به مساحت هزار و 176 متر مربع تحت عنوان توسعه شبستان در چهار طرف حرم مطهر به بنای قدیم اضافه شده است.

حجت الاسلام سهرابی افزود : طرح کلی امامزاده دارای چهار فاز در مجموعه ای به مساحت 15 هکتار است که با همکاری سازمان مرکزی و مسئولان ارشد استانی با تامین اعتبارات لازم و با کمک های مردم ولایت مدار خراسان شمالی به مرحله اجرا در خواهد آمد .

وی گفت : این طرح در کاربری های مختلف شامل زائرسرا ، شبستان مذهبی ، مجتمع های فرهنگی - تجاری و صحن ها پیش بینی شده است .

گفتنی است: بنای این امامزاده با شماره 94150 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.