ارتباط سالم و به اندازه با دوستان بسیار مفید است تا جایی که این ارتباط آگاهانه اولویت‌های زندگی انسان را دچار دگرگونی نکند و تبدیل به ناهنجاری نشود.

بنیان لرزان خانواده های رفیق بازبه گزارش خبرنگار حوزه خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ؛ در جوامع امروزی شاهد آن هستیم که برخی دوستی‌ها از حد متعارف آن  خارج شده و تبدیل به رفیق‌بازی شده‌اند.

اغلب افراد به علت اینکه در خانواده  نیازهای عاطفی‌شان برطرف نمی شود جمع‌های دوستانه را به محیط خانواده ترجیح می‌دهند.
شواهد گویای آنست که تمایل مردان به رفیق‌بازی بیشتر از خانم‌هاست اما رفیق‌بازی در خانم‌ها در چند سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته است و این اتفاق به معضل بزرگی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

*پاتوق‌های دوستانه، سست کننده بنیان خانواده

دوستان خوب غنیمت هستند و باید بکوشیم تا رابطه‌ای محکم را با دوستان خود داشته باشیم اما این ارتباط تا انجا زیباست که تبدیل به ناهنجاری نشود و اختلالی در زندگی ما به وجود نیاورد.

دکتر ناصر قاسم‌زاده روانشناس درباره علت گرایش افراد به رفیق بازی معتقد است: وقتی ارزشها و معیارهای درونی خانواده ها کمرنگ شود و پایه های زندگی سست گردد، افراد به سمت جمع‌های خارجی گرایش پیدا می‌کنند.

علت اینکه اغلب افراد به سمت رفیق‌بازی تمایل دارنداین است که در بین دوستان بزرگ و محترم شمرده می‌شوند و رفتار و گفتارشان هرچند نا به جا و نادرست باشد توسط آنان تایید می‌شود.

مهر تاییدی که دوستان بر رفتار یکدیگر می‌زنند باعث می‌شود سرخوردگی آنها در خانواده جبران شود و برای جبران هر چه بیشتر به سمت این جمع‌ها تمایل پیدا کنند.

*از تاهل تا تعهد

مزیت داشتن دوست خوب بر هیچ کس پوشیده نیست. اما رفیق بازی از آن قبیل رفتارهایی است که چه در دوران تجرد و چه در زمان بعد از ازدواج آسیب‌هایی را به همراه دارد.

وقتی فردی ازدواج می‌کند به طور طبیعی باید یک سری عادات و رفتارهای دوران مجردی‌اش را کنار بگذارد تا اختلالی در زندگی اش پیش نیاید.

افراد با ازدواج کردن متعهد می‌شوند و مسولیت‌هایی برگردنشان است و اگر پختگی لازم را نداشته باشند نمی توانند از پس انجام این مسئولیت‌ها بربیایند.

در واقع مهمترین دلیلی که زن و مرد بعد از ازدواج نسبت به همسر خود بی‌توجهی می‌کنند و به سمت دوستان گرایش دارند نداشتن تجربه و تبحر لازم برای همسرداری است.

این افراد خواسته یا ناخواسته در انجام وظایف زناشویی خود کوتاهی می‌کنند و باعث می‌شوند همسرشان برای برطرف کردن نیازهای عاطفی‌اش به سمت دوستان خود کشش بیش از اندازه داشته باشد.


روابط دوستانه وقتی از حد بگذرد سبب ساز مشکلاتی می‌شود که دامنگیر فرد و خانواده و جامعه است.ناهنجاری‌هایی که گاهی خود را در قالب رفتارهای عصبی نشان می‌دهد و گاهی هم با اعتیاد بروز پیدا می‌کند.

برخی اوقات سست شدن پایه‌های زندگی از همین پاتوق های دوستانه آغاز می‌شود و باعث می‌گردد بنیان خانواده دچار لرزش شود و ارزشهای خانوادگی از بین برود.

*تعادل دوستی‌ها با پایبندی افراد به خانواده

قطع روابط دوستانه یا ارتباط بیش از اندازه هیچکدام درست نیست.هر شخصی در زندگی خود به دوستانی احتیاج دارد تا بتواند برخی اوقات را در کنارشان به دور از مشغله‌های روزمره بگذراند.دوستی‌هایی که باعث رشد و تعالی افراد شوند.
برای اینکه افراد از رفیق‌بازی فاصله بگیرند و حد تعادل را حفظ کنند مهمترین رکن خانواده‌ ها هستند.خانواده‌ها با تامین نیازهای عاطفی افراد و همچنین پایبند کردن آنان به آداب و رسوم و معیارهای یک خانواده می‌توانند از تمایل  به سمت رفیق‌بازی بکاهند و بستری مناسب را برای حضور فرد در جمع خانواده به وجود آورند.

گزارش : پریسا ضیابخش

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۸ تير ۱۳۹۴
چه زن چه مرد رفیق بازی زشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۸ تير ۱۳۹۴
خدانگذ ره از هرچه ادم رفیق باز که اصلا به خانواده اش اهمیت نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۸ تير ۱۳۹۴
رفیق بازی بدترین وزشت ترین کاری است که باعث بهم ریختن اعصاب میشه
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۹:۱۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
به قول پیر دنیا دیده ای که می گفت .وقتی ازدواج کنی نه مرد حق داره رفیق هاشو بیاره خونه نه زن حق داره اینکارو بکنه.حالا وقتی صفحه حوادث مخصوصا خیانت زن و شوهر ها رو که اکثرا هم با دوستان خانوادگی اتفاق میافته رو می بینم .به این حرف یقین پیدا میکنم .
آخرین اخبار