رییس سازمان غذا و دارو گفت: همه تجهیزات پزشکی قیمت گذاری می‌شوند و هیچ فهرست محرمانه‌ای از این لوازم در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو درباره اخباری مبنی بر انتفاع برخی شرکتهای تجهیزات و ملزومات پزشکی خاص از طرح تحول سلامت، با تاکید بر اینکه موضوع قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی و مشکلات مبتلا به این حوزه، همواره مورد توجه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده است، گفت: قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی تا سال 93 در اختیار سازمان غذا و دارو نبود لذا ساماندهی این حوزه هم امکان نداشت.

وی ادامه داد: با آغاز طرح تحول نظام سلامت موضوع عدم کنترل هزینه‌های مربوط به تجهیزات و ملزومات پزشکی به عنوان بزرگترین دغدغه مسئولان مطرح بود تا جایی که برخی ها این مشکل را « پاشنه آشیل» و نقطه آسیب پذیر طرح برمی شمردند.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بنا بر موارد فوق و نظر به عدم اختیار قیمت گذاری با دلیل رعایت صرفه و صلاح، مقرر شد وزارت بهداشت بر اساس فراخوان نسبت به تعیین سقف قیمت ملزومات پزشکی مراکز درمانی دولتی اقدام کند و قیمت گذاری این اقلام با اعلام فراخوان قیمت به همه شرکتهای تولیدی و واردکننده صورت پذیرفت.

وی همچنین به روش فراخوان اشاره و تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت و اختیارات قانونی مقرر، وزارت بهداشت با تشکیل کمیته های کارشناسی عالی و تخصّصی ضمن رتبه بندی محصولات مربوطه با احتساب عواملی از قبیل کیفیت، مشخصات فنی و دیگر ویژگیهای محصول، نسبت به تعیین قیمت بر مبنای رتبه حاصل شده اقدام نمود.

دیناروند توضیح اینکه قیمت‌های تعیین شده در مرداد 1393، به صورت الکترونیکی در اختیار شرکت های مرتبط قرار گرفت تا در صورت تایید آنها، به تمام مراکز درمانی دولتی اطلاع رسانی شود تاکید کرد: طبیعی است با روند مشخص مذکور موارد اعلام نشده به معنای عدم تمایل صاحب محصول به عرضه کالا با رعایت سقف قیمت اعلامی تلقی شود ضمن آنکه فهرست اعلام شده به هیچ وجه محرمانه نبوده؛ در اختیار حدود ۶۰۰ بیمارستان، مرکز درمانی دولتی، تمام سازمان های بیمه گر و سایر نهادهای مربوطه قرار داده شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اختیار قیمت گذاری در پایان سال 1393 به سازمان غذا و دارو ابلاغ شد، خاطر نشان کرد: بلافاصله و پس از این ابلاغ سازمان فرآیند گسترده، مهم و پیچیده قیمت گذاری را آغاز کرد تا این تجهیزات حساس و پرمصرف بتواند در کمترین زمان نیازهای حیاتی بیمارستانها، مراکز درمانی اعم از دولتی و غیر دولتی را تامین کند.نتایج آن نیز در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو برای همه فعالان عرصه نظام سلامت قابل مشاهده و دسترسی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.