کرمانشاه؛

ردپای اشکانیان در بیستون

محوطۀ موسوم به دامنۀ پارتی بیستون در دامنۀ کوهی به همین نام در حد فاصل شهر امروزی بیستون و نقش برجسته و کتیبۀ داریوش هخامنشی و در حاشیۀ غربی دشت بیستون واقع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ این محوطه برای نخستین بار در سال 1964 توسط ولفرام کلایس مورد بررسی، شناسایی و گمانه زنی قرار گرفت.

حاصل تمامی این پژوهش­ها کشف مقادیر فراوانی مواد فرهنگی دورۀ اشکانی در محوطه بود. در تمامی این پژوهش­ها، آثار و بقایای مهمی از دورۀ اشکانی آشکار گردیده است.

در سال 1388 محوطه یک بار دیگر مورد بررسی، مطالعه و گمانه ­زنی قرار گرفت. یافته­ های این پژوهش شامل تعداد زیادی سفال شاخص دورۀ اشکانی، بقایای معماری، مهره­ های تزئینی، پیکرک حیوانی، مُهر، سکه و تدفین خمره­ای (گور خمره) از دورۀ اشکانی است.

بر این اساس و با توجه به شواهد باستان­شناختی و مدارک به دست آمده می­توان با اطمینان در خصوص استقرار وسیع دورۀ اشکانی در محوطه بحث کرد. علاوه بر این، شواهد مهم دیگری چون مجسمۀ هرکول، نیایشگاه پارتی، نقش برجستۀ مهرداد دوم، گودرز سوم و بلاش چهارم همگی به اهمیت و اعتبار این محوطه در دورۀ اشکانی اشاره دارند.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.