کرمانشاه؛

نُسمه روستایی با تاریخچه بیش از هزار سال

روستای نسمه در شهرستان پاوه واقع در استان کرمانشاه قرار گرفته است. این روستا از شمال به جاده ارتباطی پاوه ـ کرمانشاه و کوه های شاهو محدود می گردد . از جنوب به مراتع بین روستای نسمه و مزیدی و کوه های بین دو روستا محدود می شود .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از کرمانشاه؛  تپه قلعه نسمه مربوط به سده‌های میانه دوره های تاریخی پس از اسلاماست که در روستای نسمه واقع شده است .

با توجه به نزدیکی کوه شاهو و وفور آب در پشت این روستا غارهایی به وجود امده است که باستان شناسان قدمت آثار واقع در این غارها را هزاران سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده اند. در این غارها اشکالی شبیه به سُم اسب وجود داشته که تعداد آنها نه شکل بوده به همین دلیل به اسم (نُه سم) یا (نُسمه) نام گذاری شده است

عوامل طبیعی تا حد زیادی بیشترین تأثیر را در شکل گیری و پیدایش روستا داشته اند . عوامل طبیعی شامل فراوانی آب ، وجود باغات ، آب و هوای خنک و مراتع روستا که هسته اصلی و سنگ بنای اولیه روستا را شکل داده است

وجود چشمه معدنی که ازوسط روستای نسمه میگذرد وهمچنین چشمه کانی قولیان یکی دیگر ازچشمه های معروف روستای نسمه منطقه زیبایی را در این روستا رقم زده است .

انتهای پیام/س


برچسب ها: کرمانشاه ، نسمه ، بیش ، هزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.