روش نوین تولید نانو فیبرها در صنایع غذایی و قابلیت این روش در تنظیم آزادسازی مواد شیمیایی در بدن، فعالیت جدید پژوهشکده علوم و صنایع غذایی درمشهد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از مشهد؛ رییس گروه همکاری‌های علمی بین المللی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: الکتروریسی به عنوان روشی نوین در ریزپوشانی ترکیبات زیست فعال در صنایع غذایی مطرح است.

بهروز قرآنی افزود: در این روش بر خلاف تکنیک‌های متداول به جای بکارگیری عوامل مخربی مانند حرارت و یا حلال آلی که فعالیت ماده ریزپوشانی شده را کاهش می دهد، از میدان الکتریکی جهت تولید الیاف با قطر کمتر از یک میکرون به عنوان دیواره استفاده می شود.

وی تاکید کرد: در نتیجه، بقاء ماده هسته و یا زنده مانی باکتری‌های ریزپوشانی شده افزایش چشمگیری می یابد. در این روش عناصر زیست فعال در جریان تولید و عبور از سیستم هاضمه و رسیدن به اعضاء هدف، بهتر نگهداری می شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: این دستاوردها حاصل تعامل گسترده این پژوهشکده با مراکز علمی جهان است که به دنبال انعقاد قرارداد با دانشگاه کینگ مونگات تایلند، مؤسسه تحقیقاتی نیزو در هلند و مرکز تحقیقات گیاهی و غذایی نیوزلند با هدف اجرای سلسه طرحهای پژوهشی مشترک با موضوع ریزپوشانی و رسانش هدفمند ترکیبات زیست فعال و باکتریهای پروبیوتیک به دست آمده است.

این پژوهش در مقاله مشترکی به قلم دکتر بهروز قرآنی در مجله «هیدروکلوییدهای غذایی» و در پایگاه های علمی معتبر جهان از جمله الزویر، وایلی و ساینس دایرکت منتشر شده است.

با انتشار خبر موفقیت‌های علمی این پژوهشکده ملی در شهر مشهد به سراغ رئیس این پژوهشکده رفتیم. دکتر کدخدایی، رئیس پژوهشکده در این گفتگو فعالیتهای این مرکز و ابعاد مختلف علمی و پژوهشی آن را تشریح کرد.

*امنیت غذایی هدف عمده فعالیت‌های پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه این پژوهشکده تنها مرکز پژوهشی تخصصی است که زیر نظر مستقیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه علوم و صنایع غذایی فعالیت می کند تاکید کرد: این مرکز که در خراسان رضوی و در شهر مشهد واقع شده است، با توجه به زمینه حساس فعالیت خود می‌تواند نقشی اساسی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشد.

رسول کدخدایی گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در موضوع امنیت غذایی و التفات ویژه ایشان به این حوزه، اهمیت موضوع دوچندان شده و ضرورت پژوهش در زمینه صنایع غذایی آشکار می‌شود.

وی افزود: پژوهشکده علوم و صنایع غذایی انجام پژوهش‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه را برای ارتقای صنعت غذا، مأموریت اصلی خود قرار داده است.

*پیوند دانشگاه و صنعت زمینه ساز شکوفایی دانش

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از حضور افراد متخصص در انجام پژوهش های کاربردی تقاضا محور، در پژوهشگاه خبر داد و گفت: اعضای هیات علمی این پژوهشکده با استفاده از دانش روز در قالب 5 گروه پژوهشی - تخصصی فرآوری، شیمی، زیست فناوری و نانوفناوری مواد غذایی وهمچنین طراحی ماشین آلات صنایع غذایی به انجام پژوهش‌های کاربردی در سطوح مختلف ملی و صنعتی اشتغال داشته و نتایج این فعالیتها را به شکل دانش فنی ارائه می دهند.

کدخدایی یکی دیگر از حوزه های مورد توجه در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی را ارتباط مستمر با موسسات علمی- تخصصی معتبر سراسر دنیا دانست و تصریح کرد: این پژوهشکده در حال حاضر با 19 مرکز در سراسر دنیا از جمله دانشگاه لیدز و مرکز تحقیقات غذایی منچستر در انگلستان، مرکز تحقیقات گیاهی و غذایی نیوزلند، مرکز تحقیقات نیزو هلند، دانشگاه آلگارو پرتغال، مرکز تحقیقات هیدروکلوئید چین، دانشگاه ارجیس ترکیه و ساراتوف روسیه از طریق انعقاد قرارداد، به فعالیت‌های گسترده در زمینه طرح‌های پژوهشی مشترک می‌پردازد.

*فرایند تولید غذای حلال در آستانه ورود به بازارهای جهانی

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی باتاکید بر اینکه در این مجموعه، پژوهش تنها برای تولید علم و افزایش سطح دانش انجام نمی‌شود، افزود: یکی از دلایل اصلی انجام طرح‌های تحقیقاتی ورود به عرصه‌های راهبردی صنعت غذا با هدف بهبود شرایط این حوزه در کشور است.

کدخدایی تأسیس مراکز تخصصی تحقیقاتی با موضوعات متفاوت را مورد توجه این پژوهشکده دانست و افزود: علاوه بر 5 گروه پژوهشی موجود، مرکز تحقیقات هیدروکلوئیدهای غذایی که مهم‌ترین مرکز تحقیقات این مؤسسه است، فعالیت گسترده خود را در استفاده از منابع خدادادی صمغ‌های طبیعی موجود متمرکز کرده است.

وی همچنین سیاست‌های کشور برای تأمین امنیت غذایی با توجه به فرامین دینی را مبنای تاسیس مرکز تحقیقات غذای حلال در این پژوهشکده عنوان کرد.

*پردیس زرشک بی نظیرترین مجموعه گیاهی جهان

کدخدایی وجود مجموعه باغ کلکسیون‌های پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در مساحتی حدود 2 هکتار شامل پردیس زرشک و پردیس میوه که از سال 1377 پایه‌گذاری شده، را نیز قابل توجه دانست و افزود: پردیس زرشک این کلکسیون که شامل 30 نمونه مختلف ازگونه‌های زرشک می باشد تقریبا بی نظیرترین مجموعه این گیاه در تمام جهان بوده و برای امور تحقیقاتی در این مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: به کارگیری نیروی انسانی متخصص و متعهد، بااستفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور بسترساز رشد و ارتقای صنعت غذا در کشور است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.