رمضان ماه خدا، ماه برکت و نزول قرآن، ماهیست که به برکت آن سفره‌های افطاری فامیلی در اکثر خانواده‌های خراسان‌رضوی به خصوص مشهدی‌ها گسترانیده می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از مشهد؛   نشست‌های فامیلی آن هم کنار سفره افطاری خاطره‌ای خوشی از همدلی و محبت فامیل با یکدیگر ایجاد می‌کند خاطره‌ای که از گذشته دور تا کنون رواج داشته و با جلسات قرآنی شیرینی آن دو چندان می‌شود.

یک شهروند 50 ساله مشهدی با بیان خاطراتی از ماه مبارک رمضان در گذشته و نشست‌های فامیلی در کنار سفره‌های افطاری این ماه گفت: در زمان قدیم با اینکه سفره‌های ماه رمضان خیلی ساده بود اما مردمش باصفا و همدل و همزبان بودند و سعی می‌کردند اگر همسایه یا فامیلی از نظر مالی مشکلی داشت در ماه رمضان به هرشکل به او کمک کنند.

وی با بیان اینکه این سنت نیز هنوز در میان برخی خانواده‌ها و فامیل ادامه دارد از برخی تجملات و ریخت و پاش‌های غیرضروری در سفره‌های افطاری امروزی انتقاد کرد و گفت:

قدیمی‌ها سعی می‌کردند با توجه به فصلی که در آن ماه مبارک قرار می‌گرفت غذای افطاری و سحری خود را تهیه کنند به طور مثال در فصل تابستان برای رفع عطش از شربت‌های سنتی از جمله خاکشیر آلو، سکنجبین، خاکشیر آبلیمو به همراه زولبیا بامیه، نان شیرمال، نان قندی و کوکو استفاده کنند و در زمستان نیز چای شیرین، شیر، آش، حلیم و شله افطاری خود را تشکیل می‌دادند.

وی در ادامه گفت: برای خوردن سحری هم کمتر از برنج استفاده می‌شد و بیشتر مردم آبگوشت، کشک، شامی کباب و دیگر غذاهای نونی استفاده می‌کردند.

این شهروند مشهدی در ادامه بازگویی خاطراتش از ماه مبارک رمضان گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در سفره‌های افطار فامیلی مورد توجه قرار می‌گرفت روزه اولی‌ها بود به طوری که اگر فرزند دختر یا پسر به سن تکلیف و روزه بر او واجب شده بود برای افطاری نان سنگگ خش خاشی پر کنجد با کباب می‌خریدند و بعداز دعای افطار و اذان روزه گشایی در بین فامیل با روزه اولی شروع می‌شد و در این مراسم اگر روزه اولی دختر بود طلا یا لباس و اگر پسر بود دوچرخه و دیگر لوازم به آنان هدیه می‌دادند.

گزارش میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد حاکیست: در اغلب نشست‌های فامیلی پس از افطار جلسه‌ای برگزار می‌شود نکته قابل توجه‌ای این جلسات افطاری و قرآنی هرشب در منزل یکی از فامیل‌ها برگزار می‌شود. در این جلسات هر شب یک جزء از قرآن قرائت می‌شود و درپایان این دوره‌های قرآنی که شب آخر ماه مبارک رمضان است به میمنت و تبرکی اتمام قرائت سی جزء قرآن سفره‌ای از شیرینی پهن می‌شود و در پایان بین اعضاء فامیل توزیع می‌شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.