گاهی، افراد فکر می کنند با چشم و هم‌چشمی در نوع نذری، اعتبار بالایی به دست خواهند آورد؛ اعتباری که قرار است همراه با برنج‌های خوشبوتر و ته‌چین‌ زعفرانی بدست آید.

نذری، با حال و های چشم و هم‌چشمیبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ این روزها برخی معتقدند که در تعدادی از سوگواری های مذهبی در برخی مناطق  ، دیگر نشانی از سادگی و یکرنگی وجود ندارد و‌ دیگر جایی برای زنده ماندن تواضع  باقی نمانده است.
 
در حال حاضر نذری‌پزی در بعضی از نقاط، جولانگاهی است برای کسب اعتبار صاحب نذر! ؛ اعتباری که قرار است با خورش خوش طعم تر، برنج خوشبوتر و ته چین زعفرانی ، به دست اید...
 
دکتر ابراهیم قرائی مقدم روانشناس  در اینباره معتقد است: چشم و هم‌چشمی ها می تواند عاملی برای بدبینی نسل جوان نسبت به دین اسلام شود، چرا که هر بار ما از اسلام نام می بریم، بر سادگی این دین تاکید می‌شود در صورتی که چیزی مشاهده می‌شود، در بعضی مواقع خلاف آن است.

عیوض‌زاده معتقد است داشتن نیت پاک شرط اصلی قبولی کارهای مذهبی افراد بوده و اگر کاری برای رضای خدا نباشد، هیچ اجری نخواهد داشت.

*مراسم به ظاهر مذهبی برای خودنمایی افراد

بعضی از مراسم‌ به ظاهر مذهبی ، بدلیل چشم و هم‌چشمی‌ها برگزار می‌شود، تا نیت خالص و پاک، همسایه‌ای خرج ناهار می دهد و همسایه‌ دیوار به دیوارش از ترس اینکه مبادا از او جا بماند و حیثیتش لکه‌دار شود خرج شام را قبول می‌کند.

در بعضی نقاط شهر بارها دیده شده که برخی از افرادی که در خانه های ویلایی خود، غذا می‌پزند،‌ساعت‌ةا مردم را در صف‌های طولانی ، پشت درهای بسته نگه می‌دارند تا به هم نشان دهند آدم‌های دست به خیری هستند و همه این اتفاقات نشان از رواج پدیده چشم و هم‌چشمی در برخی نقاط شهر دارد.

دکتر قرائی مقدم می‌گوید: چشم و هم‌چشمی گاهی درافراد باعث بروز افسردگی و اختلالات خانوادگی می‌شوند.

چشم و هم چشمی و بروز اختلالات خانوادگی معمولا شخصیت و هویت شخصیتی افراد مربوط به دوران تربیتی و نوع آموزش‌ها در دوران کودکی است، بنابراین باید گفت: این اسیب‌ با یادگیری ارتباط دارد.

این روانشناس در اینباره معتقد است: در چشم و هم‌چشمی انسان خودش را با افرادی مقایسه می‌کند که ممکن است شرایط و رابطه هایشان با وی هماهنگ نباشد و بدون در نظر گرفتن ارزش‌های فرهنگی رایج در جامعه به تقلید از رفتار کسی بپردازد که مولفه‌های فرهنگی متفاوتی نسبت به خودش دارد.

*افسردگی یکی از دلایل چشم و هم‌چشمی

تقلید از افراد ممکن است در زمینه‌هایی مثل محل زندگی، پوشش‌های شخصی، مراسم‌ها، نوع غذا خوردن و برقراری ارتباط باشد که نوعی بی‌هویتی را به همراه دارد، زیرا فرد خود واقعیش نیست و در نهایت چشم و هم‌چشمی باعث بروز افسردگی در فرد می‌شود.

شاید خانواده‌ها با آموزش این موضوع که چشم و هم‌چشمی نشان از اعتبار بالای آدم‌ها نیست و گاهی می توان خیلی ساده سفره‌هایی را پهن کرد، بدون اینکه شخصی نگران این نباشد که شاید ابروی چند ساله اش با پهن کردن همچین سفره‌ای از بین برود، نقش اصلی در کاهش این آسیب خواهند داشت.

گزارش : حدیثه لطفی

انتهای پیام/

برچسب ها: افطار ، رمضان ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۸ تير ۱۳۹۴
اصلا هم چشم هم چشمی نیست بلکه همدیگر رو می بینند تشویق میشن به نذری دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۴
چی بگم.یکی از اتفاقات جدید جامعمونه.یه جورایی باید کنار اومد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۰۹ ۰۱ تير ۱۳۹۴
یعنی اینقدر بعضیا بیکارن از این راه میخوان خودشونو نشون بدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۱ تير ۱۳۹۴
چشم و هم چشمی تو جامعمون خیلی وقته رواج پیدا کرده/الانم که داره کم کم تبدیل میشه به یه مد.یکی از اقوام ما با این کارش زندگی خیلی هارو به هم ریخته.کاش فرهنگ سازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۱ تير ۱۳۹۴
پهن کردن سفره های رنگارنگ تو جامعمون نشان از اختلافات زیاد بین قشرهای مختلف جامعه است.اینکه فکر کنن با غذاهای آنچنانی میتونن به اعتبار برسن اشتباهه.من این کارشونو قبول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۱ تير ۱۳۹۴
آقا خب پولدارن پولاشونو اینظوری خرج میکنن.مشکلش کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۱ تير ۱۳۹۴
آره واقعا.به نظرم احترام با این چیزا به دست نمیاد.پول هیچ وقت احترام نیاورده.
آخرین اخبار