برخی از شرکت‌ها حجم معاملاتشان در بورس بسیار پایین است، فقط درصد بسیار کمی از شرکت‌ها شناور هستند به همین دلیل ما خیلی امیدوار هستیم که با آوردن سرمایه‌گذار خارجی به نقدینگی بازار سرمایه ایران کمک شود.

به گزارش حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  بارتلی می هگ مدیر شرکت ای سی ال (ACL Asset Management ) با تأکید بر این نکته که به دنبال سرمایه‌گذاری سنگین در ایران هستند، اظهار داشت: ما علاقمندیم که سرمایه‌گذارهای خارجی را به ایران بیاوریم و این اعتقاد وجود دارد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می تواند به توسعه ایران کمک زیادی کند و باعث ورود نقدینگی، مهارت و دانش فنی به ایران شود.

این حقوق دان سوئیسی با بیان اینکه شرط لازم برای تحقق این موضوع رفع تحریم‌هاست، درباره میزان آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: سیستم و فرایندی که سازمان بورس ایجاد کرده قابل تحسین است اما باید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به موضوع سپرده‌گذاری بین‌المللی توجه ویژه شود.

می هگ با اشاره به ملاقات با ریاست سازمان بورس و مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری گفت: در این ملاقات‌ها تأکید کردیم برای اینکه سرمایه‌گذاری خارجی وارد ایران شود، باید به موضوع سپرده‌گذاری بین‌المللی توجه ویژه شود، فرایند شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در عرصه بین‌المللی فرایند غیرمعمولی است. این فرایند، ساختاری نیست که کشورهای غربی با آن آشنایی داشته باشند.

مدیر شرکت ای سی ال (ACL Asset Management ) در اینباره توضیح داد: برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار مهم است که ساختار سپرده گذاری بین المللی و انتقال سهام در بورس ایران اصلاح شود. تا زمان اصلاح این ساختار سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی نمی توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند البته موضوع مهم دیگر در این مسیر، برداشتن تحریم‌ها است که نقل و انتقال پول و ارز بین طرفین امکان پذیر شود.

این سرمایه‌گذار خارجی درباره آمادگی شرکت‌های ایرانی برای مذاکره با سرمایه‌گذارن خارجی گفت: شرکت‌ها باید توانایی صحبت و مذاکره با سهام داران خارجی را در خود ایجاد کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه ارتباط با شرکت‌های سرمایه پذیر انتظارات بسیار زیادی دارند.

 امروزه شرکت‌های ایرانی برای اینکه بتوانند برنامه‌های خودشان را به سرمایه‌گذاران خارجی توضیح دهند باید شیوه مذاکرات بین المللی را آموخته باشند.

وی تأکید کرد: در غرب، شرکت‌های سرمایه پذیر برای جذب سرمایه‌گذار می‌جنگند، به همین دلیل شرکت‌های ایرانی باید بهترین برنامه‌ها و پیشنهادات را ارائه کنند و دراین راه شرکت‌های ایرانی نیاز دارند که شیوه مذاکرات بین المللی را تمرین کنند. شرکت‌های ایرانی برای اینکه بتوانند نظر سرمایه گذران خارجی را جلب کنند حتماً باید صورت‌های مالی خودشان را به زبان انگلیسی ارائه کنند و بتوانند استانداردهای حسابداری بین المللی را در امور خود وارد و اعمال کنند چون سرمایه‌گذاران خارجی برای تصمیم گیری می خواهند صورت حساب‌های مالی شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های خارجی مقایسه کند.

می هگ با اشاره به این نکته که تمام سرمایه‌گذارانی که با خود به ایران آورده همگی اروپایی‌اند، درباره ظرفیت و پتانسیل بازار اولیه ایران از دیدگاه این سرمایه‌گذاران گفت: شرکت‌هایی که از آنها بازدید کردیم مدیریت‌های بسیار قابل داشتند که باعث شد ما هیجان زده شویم.

 سرمایه‌گذاران، مهارت‌های فوق العاده و خط‌های تولیدی شرکت‌های ایرانی را دیدند که همگی از میزان پیشرفت و توانمندی این شرکت‌ها متعجب شدند و اگر امکان و شرایطش بود حتماً سرمایه‌گذاری می‌کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار