برای نخستین بار در کشور؛

استان فارس مبتکر سامانه کارت هوشمند شیر

برای نخستین بار در کشور استان فارس مبتکر سامانه کارت هوشمند شیر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ سامانه کارت شیر، یکی از مهمترین فعالیت‏های بخش دامپروری، پرورش گاو و تولید شیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه ،شير يكي از با ارزش‏ترين مواد غذايي است كه تقريباً تمام مواد لازم رشد و ادامه زندگي انسان را دارا است.

وی افزود:در سال‏های گذشته بهره‏ برداران این بخش با مشکلات عدیده‏ای روبرو بوده‏اند که اجرای برنامه هدفمندی یارانه‏ ها ،فشار شدیدی را به این بخش وارد کرده است.

دکترمحمد مهدی قاسمی برضرورت وجود آمار و اطلاعات جهت برنامه‏ ریزی و اجرای طرح‏های مختلف تاکید کرد و گفت: از نواقص و مشکلات موجود دربخش‏های دولتی وخصوصی ذی ربط می‏ توان به عدم وجود آمار صحیح و قابل استناد در زمینه دام سبک و سنگین و همچنین میزان تولیدات این بخش‏ها نظیر شیر و گوشت تولیدی اشاره کرد.

این مقام مسئول به اهداف سامانه کارت هوشمند شیر اشاره کرد و گفت : تخصیص بهتر و عادلانه‏ تر یارانه به گاوداران، اعم از یارانه شیر و یارانه موجود بر روی برخی نهاده‏ها، تخصیص و تقسیم بهتر نهاده‏ هایی نظیر سبوس و ... بین گاوداران ، مکانیزه شدن شیوه پرداخت‏ها و جلوگیری از بروکراسی اداری و صرفه جویی در زمان و نیروی کار و مکانیزه نمودن تمام اموری که گاوداران برای انجام آن نیاز به مراجعه به مدیریت و یا سازمان جهاد کشاورزی دارند، نظیر دریافت سهیه سوخت، برق، آب، صدور مجوزها و پروانه و ... از مزای این طرح است.

وی دستیابی به اطلاعات دقیق و به روز تولید شیر و آمار دام (چیزی که تا کنون وجود نداشته) و برنامه ‏ریزی بهتر در جهت سامان‏دهی محصولات و در صورت لزوم برنامه‏ ریزی در جهت صادرات محصولات و یا واردات نهاده‏های مورد نیاز را از دیگر اهداف کارت شیر برشمرد و افزود: برنامه‏ ریزی در جهت توسعه کمی و کیفی این بخش با توجه به دستیابی به اطلاعات دقیق ، شناسایی دامداران اعم از سنتی و صنعتی و همچنین دستیابی به اطلاعات مکانی واحدها، که با کمک این اطلاعات می‏ توان فعالیت‏های مختلف نظیر صدور پروانه‏ ها، بیمه دام، انجام امور مربوط به دامپزشکی و ... را بهتر برنامه‏ ریزی کرد.

این مسئول به اجرای بهتر برنامه‏ های اجرایی وزارت متبوع در زمینه دام، نظیر برنامه‏ های اصلاح نژادی، تغذیه‏ای، جایگاه‏ دام، بهسازی و نوسازی جایگاه دام ، اشاره کرد و افزود : جلوگیری از تخلفات احتمالی در پرداخت یارانه‏ ها توسط کارخانجات یا دامداران ، شناسایی دقیق مناطق واقعی تولید شیر در استان‏ها و کشور و برنامه‏ ریزی جهت حفظ و توسعه و تسهیل امور مربوط به تولید شیر در این مناطق ، جلوگیری از به هدر رفتن وقت، سرمایه و انرژی در جابجایی و انتقال شیر به مناطق دور دست و بالطبع جلوگیری از افزایش هزینه تولید را از اهداف دیگر سامانه کار ت هوشمند شیر برشمرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اقدامات انجام شده در راستای تهیه سامانه کارت هوشمند شیر خبر داد و گفت : مشخص کردن کاربران سامانه تولید کنندگان شیر که شامل دامداران سنتی و صنعتی ، همانند جمع کنندگان شیر ، مراکز جمع آوری شیر، کارخانجات لبنی ، اتحادیه ها و تعاونی های دامداری و سازمان جهادکشاورزی از اقداماتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی "تصریح کرد: بهره مندی دامداران و تولید کنندگان شیر ، جمع کنندگان شیر و مراکز جمع آوری شیر در سطح استان فارس از کارت هوشمند به منظور کنترل میزان شیر تولیدی هر دامدار است.

قاسمی" از برگزاری جلسات کارشناسی با تولید کنندگان و دست اندر کاران صنعت شیر خبر داد و افزود : هماهنگی با اتحادیه های دامداری استان ، برگزاری جلسات کارشناسی با کارشناسان بخش تخصصی ، برگزاری مناقصه به منظور انتخاب شرکت مناسب جهت تهیه سامانه ، انتخاب شرکت تهیه کننده نرم افزار، آماده سازی زیر ساخت سخت افزاری مورد نیاز از اقدامات اجرائی در این طرح است .

عالی ترین مقام کشاورزی استان فارس به اقدامات اجرای طراحی کارت هوشمند شیر و همچنین انتخاب شرکت جهت صدور کارت خبر داد و افزود: تهیه فیلد های اطلاعاتی و گزارش های مورد نیاز، طراحی صفحه اولیه ثبت نام و طراحی پنل مدیریتی ، از فعالیت های اجرائی این طرح بوده است .

وی گفت : با توجه به برنامه زمانبندی انجام شده در چند روز آینده بعد از فراخوان از تولید کنندگان و دست اندر کاران صنعت شیر نسبت به ثبت نام اقدام خواهد شد و بعد از آن کار صدور کارت ها آغاز خواهد شد .

انتهای پیام/گ




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.