به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: در ادامه بحث درباره تفسیر دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) به فصل 14 رسیدیم که امام پنچ چیز را از خدا تقاضا می کند. سه قسمت آن بیان شد، امام می فرماید: خدایا کمکم کن فقیر نشوم تو توانا و قادر هستی.
وی ادامه داد: امام سجاد (ع) به خدا از فقر پناه می برد. مساله فقر و غنا در زندگی بشر و همچنین آیات قرآنی و روایات اسلامی بازتاب بسیار وسیعی دارد و نکات مهمی در دستورات اسلام وارد شده که به بعضی از نکات مهم اشاره می کنم. در ابتدا معنی فقر و غنا، مردم می گویند کسی که درآمدش کم، فقیر است و کسی که درآمد زیادی داشته، غنی است، در حالی که اسلام چنین تفسیری ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: در احادیث اسلامی آمده، آن کس که روح اش سیراب با درآمد کم، غنی است و آن کس که روح اش تشنه ثروت بیشتر با درآمد زیاد، این فقیر است. از امام حسین (ع) سوال کردند، فقیر را تفسیر کنید؟ امام فرمودند: کسی که بر مال، مقام و داشتن اموال مختلف حریص باشد، این انسان فقیر است. اگر تمام دنیا را بدهید بازهم این شخص سیراب نمی شود.
وی اظهارداشت: در صفحه جراید و رسانه می بینیم که اشخاص با داشتن درآمدهای بسیار کلان باز هم از طریق راه های نامشروع درآمدهای بیشتری کسب می کنند، اینها فقیران واقعی هستند. اما اغنیاء واقعی کارگرانی هستند با درآمدهای کم و به آن قانع هستند. بنابراین، باید به این نکته توجه داشت که تفسیر فقر و غنا آنچنان که در عامه مردم است، درست نبوده است.
آیت الله مکارم شیرازی ضمن اشاره به این نکته که روایات اسلامی مذمت شدیدی از فقر می کند، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرماید: فقر باعث رو سیاهی در دنیا و روسیاهی در آخرت است. از این مذمت و نکوهشی شدید تر درباره فقر تصور نمی شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: امام علی (ع) به محمد بن حنیفه فرزندش فرمود: فرزندم من می ترسم از آن روزی که تو فقیر باشی، به دو علت، اول اینکه فقر دین انسان را گاهی بر باد می دهد، دوم اینکه فقر سبب می شود عقل انسان به وحشت بیفتد و انسان نتواند فکر صحیح داشته باشد. چرا این همه مذمت از فقر شده است؟ برای اینکه فقر سرچشمه گناهان زیادی بوده و انسان را آلوده به در آمده های نامشروع، ظلم و ستم، ربا و رشوه خواری می کند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که ایمان قوی باشد و انسان در صورتی که فقیر هم باشد، آلوده نمی شود، گفت: به حسب قالب اگر فقر آمد، درهای گناهان باز می شود. به همین دلیل اسلام به شدت با این مساله برخورد کرده است، چه در مقیاس افراد و چه در مقیاس ملتها؛ ملتهایی که فقیر هستند، آلوده می شوند. یکی از بلاهایی که به سرشان می آید این است که ملت فقیر وابسته می شود. آنها استقلال، فرهنگ، عزت و آبروی خودشان را از دست می دهند. به همین دلیل جوامع اسلامی مسلمانان ها باید بکوشند فقر را در میان خودشان از بین ببرند. به زندگی قانع کننده راضی باشند و اجازه ندهند به کسی وابستگی به غیر پیدا کنند، این جهاد اکبر است.
وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه جوامع اسلامی بکوشند فقر را از خودشان دور و مبارزه با فقر کنند.
انتهای پیام/