اقتصاد دانش بنیان عامل توسعه یافتگی ایران امروز است گوناگون است

اقتصاد دانش بنیان در کشور، که آموزش عالی میزبان تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و دانشجویان است رمز موفقیت کشور و زمینه‌ساز خروج موفقیت‌آمیز از تحریم‌ها است.

فرهاد طباطبائی قمشه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توابخشی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در خصوص جایگاه اقتصاد دانش بنیان می‌گوید: جامعه نیازهای گوناگونی دارد و اگر تعامل‌گری‌های مختلف نظیر فنی و مهندسی با گروه‌های پزشکی همگام شود برآیند آن محصول دانش بنیانی است که منجر به رفع نیاز جامعه، توسعه صادرات، حذف واردات و ارز آوری می‌شود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال کیت‌های تشخیصی در بیماری‌ها،‌ تجهیزات پزشکی و ... که دستاورد اقتصاد دانش بنیان است زمینه‌ساز بکارگیری محققان داخلی، تولید محصولات بومی و کاهش و یا حذف واردات و در نتیجه ارزآوری برای کشور می‌شود.

ایده تا محصول عموم جامعه را حمایت می‌کند
فرهاد طباطبائی قمشه عضو هیئت علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توابخشی در ادامه می‌گوید: ایده تا محصول یا به عبارتی ایده مختص دانشجویان نیست بلکه تمامی افراد جامعه بدون در نظر داشتن تحصیلات و با شرط تولید ایده کار بررسی می‌توانند ایده تا محصول را در مراکز دانش بنیان در دانشگاه‌ها مطرح کنند با ثبت حقوقی و یا کمیت ایده از نظر کارشناسان و متخصصان برای تکمیل ایده تا مرحله تولید محصول گام بردارند.

اکثر محصولات توانبخشی وارداتی هستند

فرهاد طباطبائی قمشه از فعالان عرصه اقتصاد دانش بنیان می‌گوید؛ بارها در سخنان و تاکیدات رهبری نیز به خود کفایی،‌ تولید داخلی، اقتصاد دانش بنیان و چشم‌ پوشی از درآمد منابع تجدید ناپذیر نفتی اشاره شده است و ما باید برای برون رفت کشور از مسائل اقتصادی و تحریم‌ها اقتصاد دانش بنیان را از اولویت‌ها خود بدانیم.

وی که در دانشگاه علوم بهزیستی و توابخشی ایفای نقش می‌کند، می‌گوید: اکثر محصولات توانبخشی وارداتی هستند و این در حالی است که ما صاحب تولید علم توانبخشی هستیم پس چرا باید در بحث تجهیزات توانبخشی شاهد واردات باشیم.

وی گفت: امیدواریم با توجه به توانمندی اساتید کشور، دانشجویان و کارشناسان تمامی حوزه‌های علمی، پزشکی بخصوص عرصه توانبخشی شرکت فعالانه در بخش تولید ایده تا محصول داشته باشند تا شاهد پررنگ شدن اقتصاد دانش بنیان به عنوان گام‌های اساسی در پیشرفت کشور باشیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار