عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت : سود داروخانه ها از محل فروش دارو برای نسخ بیمه ای( که عمده نسخ داروخانه را شامل می شود)، در بسیاری از موارد کمتر از 10 درصد است لذا جدای از بعد حیثیتی مبلغ تعرفه از نظر اقتصادی نیز برای داروخانه ها بسیار حایز اهمیت است.

سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران در خصوص حق فنی داروخانه ها اذعان داشت:در مقایسه با سایر مشاغل پزشکی داخل کشور، تعرفه کل یک موسسه پزشکی پاراکلینیک در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت( مجموع حق پذیرش و حق مسئولیت حرفه ای)  5000 تومان است. یعنی دو و نیم برابر یک داروخانه. لذا کسانی که به تعرفه داروخانه ها( به عنوان یک موسسه پزشکی) از نظر قانونی ایراد وارد می کنند، اول باید پاسخگوی توجیه دریافت تعرفه حق پذیرش و حق مسئولیت حرفه ای موسسات پزشکی پاراکلینیک( جدای از هزینه خدمت اصلی) بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت باشند.

وی افزود :برخلاف فروشگاه های عادی که معمولا وجه را نقدا دریافت می کنند، تقریبا 70 درصد از فروش داروخانه ها، با حدود 5 تا 6 ماه تاخیر از بیمه ها وصول می شود که با یک حساب سرانگشتی بر اساس نرخ سود بانکی، معلوم می شود که حداقل 10 درصد از سود دارو به دلیل تاخیر همیشگی سازمان های بیمه، از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه سود داروخانه ها از محل فروش دارو برای نسخ بیمه ای( که عمده نسخ داروخانه را شامل می شود)، در بسیاری از موارد کمتر از 10 درصد است ، تصریح کرد :  جدای از بعد حیثیتی تعرفه مسئولیت فنی برای داروسازان، مبلغ تعرفه از نظر اقتصادی نیز برای داروخانه ها بسیار حایز اهمیت است به گونه ای که بسیاری از داروخانه ها با حذف آن به ورشکستگی کشیده می شوند.

فاطمی با بیان اینکه نسخه پیچی و ارائه دستور مصرف به بیمار نیازمند دانش و مهارت است خاطرنشان ساخت :هیچگاه داروسازان از این حق خود صرف نظر نخواهند کرد زیرا داروساز با مهر و امضا کردن نسخه، مسئولیت مدنی هر گونه اشتباه احتمالی در هنگام نسخه پیچی یا ایراد دارو ناشی از سهل انگاری در موقع خرید یا نگهداری را بر عهده می گیرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.