به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران و به نقل از مشرق، مهدی یدی همدانی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، با اشاره به بازنگری طرح زوج یا فرد به عنوان یکی از دستور کارهای یکصدو هجدهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: از سال 1377 طرحی به نام «زوج یا فرد» در تهران اجرایی شد که بعدها با الگو برداری از شهر تهران این طرح در شهرهای مشهد و اصفهان نیز اجرا شد.
وی افزود: طرح زوج یا فرد از سال 84 به صورت دائمی در تهران به اجرا درآمد، طرح زوج یا فرد در شرایطی به طرح دائمی تبدیل شد که مبانی قانونی و حقوقی این موضوع بهبود شرایط ترافیکی نبود، بلکه بهبود شرایط محیط زیستی مدنظر بوده است. در بسیاری از کشورها به منظور بهبود کیفیت هوا برای خودروهای آلوده کننده معمولا در روزهایی که هوا آلوده است محدودیتهایی قائل میشوند که در عمده کشورهای جهان محدودیتها را برای خودروهای آلوده کننده و خودروهایی که کیفیت پایین و آلایندگی بیشتر دارند، قائل میشوند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 15 درصد از شهر تهران تحت پوشش طرح زوج یا فرد قرار گرفته است ولی آمارهای ارائه شده نشان میدهد که این طرح انتظارات مورد نظر ما را در مورد کاهش یا حتی بهبود آلودگی هوا برآورده نکرده است و تردیدی نیست که باید راه های اثربخشتری برای بهبود شرایط زیست محیطی پیدا کنیم. بر همین اساس در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور پیشنهادات تغییر طرح موجود ارائه شد.
تهران دارای سخت گیرانه ترین محدودیت های ترافیکی جهان
همدانی با بیان اینکه در تهران به نسبت دیگر شهرهای جهان سخت گیرانه ترین محدودیت های ترافیکی اعمال شده است گفت: پیشنهادی که توسط شورای عالی مطرح است، خودروها را به چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می کند و طرح محدوده زوج یا فرد به "محدوده کنترل آلودگی" تغییر نام داده می شود که در آن خودروهای گروه آبی که شامل خودروهای سواری و وانت بار دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 یا بالاتر، کلیه خودروهای سواری برقی یا هیبریدی و کلیه موتورسیکلتهای برقی بدون محدودیت می توانند در محدوده کاهش آلودگی هوا تردد کنند.
وی ادامه داد: خودروهای گروه سبز که عبارتند از خودروهای سواری و وانتبار گازسوز یا بنزینی با استاندارد آلایندگی یورو 2 یا بالاتر، کلیه موتورسیکلتهای بنزینی انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو 3 یا بالاتر و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین دیزلی با استاندار آلایندگی یورو 3 یا بالاتر در شرایط ناسالم بر اساس طرح زوج یا فرد در شهر تردد می کنند. در گروه سوم یعنی خودروهای گروه زرد که کلیه خودروهای سواری و وانت بار بنزینی با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و استاندارد آلایندگی پایین تر از یورو 2 ، کلیه موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین با استاندارد آلایندگی پایین تر از یورو 3 در نظر گرفته شده است.
تهیه شناسنامه زیست محیطی برای خودروها
وی درباره خودرو های گروه قرمز نیز گفت: وسایل نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر بر اساس قوانین موضوعه و کلیه وسایل نقلیه با عمر بیشتر از سن فرسودگی بر اساس مصوبه هیأت وزیران که ورود آنها به محدوده کاهش آلودگی هوا ممنوع است.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه باید برای تعیین وضعیت آلایندگی خودروها کارگروهی تشکیل شود تا شناسنامه زیست محیطی خودروها تهیه شود گفت: در همین راستا و برای فراهم کردن مقدمات این طرح ضرورت دارد تا سامانه یکپارچه معاینه فنی نیز به سرورهای نیروی انتظامی متصل شود تا تبادل اطلاعات میان وزارت کشور و نیروی انتظامی محقق شود.
وی موضوع تشکیل کمیسیون ایمنی حمل و نقل شهری با حضور دستگاه های ذیربط را یکی دیگر از دستورجلسات این جلسه شورای عالی ترافیک عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سالانه حدود 4500 نفر در حوادث رانندگی درون شهری جان خود را ازدست می دهند. البته با اینکه میزان تلفات رانندگی نسبت به سالهای قبل کاهش چشم گیری یافته بود اما این رقم باز هم زیاد است و به همین دلیل پیشنهاد تشکیل کمیسیون ایمنی حمل و نقل درون شهری ارائه شد.
وی ادامه داد: در این موضوع برخی از اعضا پیشنهادات دیگری در راستای بهبود این کمیسیون ارائه کردند و مقرر شد در جلسات بعدی این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
انتهای پیام/