همراه با مذاکرات وین/65

موگرینی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران: تمدید دراز مدت در دستور کار نیست

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به باشگاه خبرنگاران در رابطه با بحث تمدید مذاکرات اظهار داشت: اکنون بحث تمدید دراز مدت در دستور کار نیست.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین، "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به باشگاه خبرنگاران در رابطه با بحث تمدید مذاکرات اظهار داشت: اکنون بحث تمدید دراز مدت در دستور کار نیست.

وی گفت: دیدارهایی که با وزرای خارجه صورت گرفت مشخص شد همه برای حصول توافق اراده سیاسی دارند، بنابراین کار روی متن را ادامه می‌دهیم.

موگرینی یادآور شد: اگر قرار باشد تمدیدی صورت گیرد، بیشتر از چند روز نخواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما همچنان روی مهلت تعیین شده (10 تیر ماه) تاکید داریم، اما همچنان مثل لوزان انعطاف داریم و اگر لازم باشد مذاکرات چند روز تمدید می‌شود، نه چند ماه.

وی ادامه داد: ما دیدار در سطح وزرا داشتیم و در آنجا گفته شد که اراده سیاسی وجود دارد. من در نشست‌ها متوجه شدم که تمامی طرفین اراده سیاسی دارند، بنابراین کار بر روی متن از امشب بر  ادامه می‌یابد تا به این نقطه برسیم که چطور می‌توان تفاهم لوزان را طی روزهای باقیمانده به متن تبدیل کرد.

موگرینی ادامه داد: مجددا در روزهای باقیمانده به وین باز می‌گردیم تا توافق را نهایی کنیم. همانطور که قبلا گفتم ما به ضرب الاجل باقیمانده متعهد هستیم، اما مثل همان کاری که در لوزان کردیم آمادگی داریم که مذاکرات را در صورت نیاز به مدت چندین روز تمدید کنیم. البته منظور من این نیست که حتما چنین کاری را انجام می‌دهیم. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد: ما همچنان بر مهلت 30 ژوئن پایبند هستیم و امیدواریم بتوانیم در مهلت تعیین شده توافق را نهایی کنیم.

موگرینی ادامه داد: طرفین مذاکره هیچ حرفی درباره تمدید مذاکرات نزدند و همه می‌دانند که ما برای رسیدن به توافقی خوب، شرایطی داریم که ما باید از این روزهای باقیمانده برای رسیدن به توافق استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: به تعویق انداختن مذاکرات گزینه ما نیست، اما ممکن است مذاکرات چند روز بیشتر ادامه یابد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال یادآور شد: قرار نیست تمدید طولانی مدت داشته باشیم، همانطور که من دیدم طرفین برای رسیدن به توافق، اراده سیاسی دارند. توافق سیاسی در ماه آوریل در لوزان صورت گرفت و بحث‌های فنی نیز به خوبی پیش رفته است.

وی گفت: در حال حاضر نیز بحث‌های فنی همچنان ادامه دارد و این بحث‌ها در ساعات و روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت تا تمام راه‌های ممکن برای تبدیل تفاهم لوزان به توافق خوب بررسی شود. ممکن است چند روز بیشتر از مهلت تعیین شده، مذاکرات ادامه داشته باشد اما به هیچ عنوان تمدید طولانی مدت وجود ندارد.

وی درباره اینکه اختلافات باقیمانده تاثیری بر ادامه روند مذاکرات دارد یا خیر؟ با بیان اینکه ما درباره جزییات صحبت نمی‌کنیم، اظهار داشت: نکته جدیدی در دستور کار خود نداریم. قرار نیست دوباره درباره تمام موضوعات باقیمانده مجددا از اول مذاکره کنیم. تمامی مسائل همان چیزهایی است که در تفاهم لوزان در آوریل بیان شد.

موگرینی ادامه داد: در تفاهم لوزان توافقاتی در خصوص پارامترهایی صورت گرفت. هم اکنون مذاکرات درباره بخشی از موضوعات باقیمانده است تا به این نقطه برسیم که چطور این تفاهم را به متن و توافق نهایی تبدیل کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد: بنابراین مسئله اصلی این است که چطور می‌توانیم تفاهم لوزان را به یک توافق منسجم تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از این جزییات به اراده سیاسی مربوط می‌شود، اظهار داشت: فقط جزییات فنی نیست. بحث‌های فنی بیشتری در ساعات و روزهای آینده قرار است صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود که وزرای خارجه در روزهای آینده فقط بر روی مسائل سیاسی صحبت کنند و این چیزی است که در روزهای آینده قرار است بر روی آن متمرکز شویم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار